علائم فولیکولیت چیست؟

0 33

فولیکولیت یک بیماری شایع پوستی است که معمولا توسط عفونت‌های باکتریایی یا قارچی ایجاد می‌شود. بثورات پوستی ناشی از این بیماری می‌توانند باعث خارش شوند یا دردناک باشند. در ادامه این مقاله به پرسش علائم فولیکولیت چیست، پاسخ خواهیم داد و روش‌های درمان آن را بررسی خواهیم کرد.

فولیکولیت چیست؟

فولیکولیت (Folliculitis) التهاب یا عفونتی است که می‌تواند فولیکول‌های مو را تحت تاثیر قرار دهد. فولیکول مو حفره کوچکی است که ریشه مو را احاطه می‌کند. این اختلال پوستی می‌تواند در هر جایی که مو رشد می‌کند از جمله پوست سر ایجاد شود. فولیکولیت در قسمت ران، باسن، گردن و زیر بغل معمولا به‌صورت برآمدگی‌های کوچکی ظاهر می‌شود. همچنین، این عارضه ممکن است شبیه آکنه یا بثورات پوستی باشد.

علائم فولیکولیت چیست؟

فولیکولیت در نگاه اول مانند آکنه است و می‌تواند باعث ایجاد برجستگی‌های کوچک یا پوسته‌پوسته‌شده روی پوست شود. برخی از این برجستگی‌ها ممکن است حاوی چرک باشند و شبیه جوش به نظر برسند. همچنین، رنگ آنها می‌تواند قرمز، سفید یا زرد باشد. برخی از علائم فولیکولیت عبارت‌اند از:

  • احساس درد در ناحیه فولیکولیت
  • زخم‌های پوسته‌پوسته
  • خارش، سوزش و تورم پوست
  • برجستگی‌های قرمز کوچک یا برجستگی‌های چرکین روی پوست

اگر در حال تجربه کردن علائم بالا هستید، توصیه می‌کنیم برای بررسی بیشتر و تشخیص دقیق به دکتر پوست مراجعه کنید.

چه عواملی باعث بروز فولیکولیت می‌شود؟

فولیکولیت معمولا توسط باکتری استافیلوکوکوس (Staph) یا انواع قارچ ایجاد می‌شود. فولیکولیت ناشی از باکتری استاف می‌تواند از طریق تماس بدنی با فرد آلوده منتقل شود. با این حال، فولیکولیت ناشی از قارچ‌ها با تماس فیزیکی با فرد آلوده منتقل نمی‌شود. همچنین، فولیکولیت می‌تواند به‌دلیل عواملی مانند اصلاح، قرار گرفتن در وان آب گرم و تعریق بیش از حد نیز ایجاد شود.

از آنجایی که فولیکولیت می‌تواند باعث تغییر ظاهر پوست و ریزش مو شود، اغلب افراد مبتلا پس از مدتی درباره ظاهر خود دچار استرس و نگرانی می‌شوند. نگرانی مدام درباره بدن می‌تواند منجر به مشکلات سلامت روان مانند عزت نفس پایین، اضطراب و افسردگی می‌شود. اگر مبتلا به این عارضه پوستی هستید و دچار ترس از حضور در جامعه و برقراری روابط اجتماعی شده‌اید، توصیه می‌کنیم به دکتر روانپزشک مراجعه کنید.

عوامل خطر ابتلا به فولیکولیت

هر فردی و در هر سنی ممکن است به فولیکولیت مبتلا شود؛ اما عوامل خطر رایج این بیماری عبارت‌ند از:

  • پوشیدن لباس‌های تنگ
  • دست زدن، مالش یا خاراندن مکرر پوست خود
  • تراشیدن و اصلاح در هر نقطه از بدن به‌طور مکرر
  • استفاده از وان آب گرم به‌‌مدت طولانی
  • سیستم ایمنی ضعیف

انواع بیماری فولیکولیت

بعد از پاسخ به پرسش علائم فولیکولیت چیست، لازم است با انواع این عارضه پوستی آشنا شویم. زیرا انتخاب بهترین روش درمان این بیماری بدون دانستن علائم و نوع بیماری امکان‌پذیر نیست. همان‌طور که اشاره شد، فولیکولیت می‌تواند در نتیجه عفونت قارچی یا باکتریایی ایجاد شود. انواع فولیکولیت عبارت‌اند از:

۱. فولیکولیت وان آب گرم (سودوموناس فولیکولیت)

فولیکولیت وان آب گرم پس از نشستن زمان طولانی در وان حاوی باکتری سودوموناس آئروژینوزا (Pseudomonas aeruginosa) بروز می‌یابد. استخر شنا و سرسره‌های آبی نیز می‌توانند باعث ایجاد این نوع عفونت شوند.

بثورات فولیکولیت سودوموناس معمولا به‌صورت برجستگی‌های قرمز‌رنگ ظاهر می‌شوند. مناطقی از پوست که با لباس شنا پوشانده شده مانند باسن، بیشتر مستعد ایجاد این بثورات هستند؛ اما ممکن است سایر نواحی بدن نیز تحت تاثیر قرار بگیرند.

۲. فولیکولیت پیتروسپوروم

فولیکولیت پیتروسپوروم (Pityrosporum) زمانی ایجاد می‌شود که مخمر پیتی‌اسپوروم در داخل فولیکول‌های مو پخش شود. پیتروسپوروم بسیار شبیه به آکنه است و محرک‌های آن عبارت‌اند از:

  • پوشیدن لباس‌های تنگ
  • زندگی در مناطق با هوای گرم و مرطوب
  • پوست چرب
  • استفاده از محصولات روغنی و چرب مانند برخی از کرم‌های ضد آفتاب
  • فشار خون بالا
  • دیابت

۳. فولیکولیت باکتریایی

فولیکولیت باکتریایی (Bacterial folliculitis) شایع‌ترین نوع این بیماری است و معمولا زمانی ایجاد می‌شود که باکتری استافیلوکوکوس اورئوس (Staphylococcus aureus)، فولیکول مو را آلوده کند.

درمان بیماری فولیکولیت

فولیکولیت معمولا بدون درمان و خودبه‌خود از بین می‌رود. اگر تحریک پوستی همراه با تب و بثورات پوستی پر از چرک و بدبو دارید، توصیه می‌کنیم فورا به پزشک مراجعه کنید. برای درمان فولیکولیت حاد پزشک ممکن است از داروهای زیر برای درمان استفاده کند:

  • آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی یا موضعی و داروهای ضد قارچ برای درمان عفونت
  • آنتی‌هیستامین برای تسکین درد یا خارش

درمان فولیکولیت مزمن ممکن است دشوار باشد؛ بنابراین اگر فرد به درمان با آنتی‌بیوتیک جواب ندهد، پزشک از سایر گزینه‌های درمانی مانند لیزر موهای زائد استفاده می‌کند. همچنین، برای درمان فولیکولیت وان آب گرم می‌توان از درمان‌های موضعی مانند کرم سولفادیازین نقره یا سرکه سفید نیز استفاده کرد.

جمع‌بندی

در این مقاله به پرسش علائم فولیکولیت چیست، پاسخ دادیم. همان‌طور که اشاره شد، فولیکولیت اغلب بدون درمان خاصی از بین می‌رود. با این حال، فولیکولیت شدید و مزمن می‌تواند باعث ریزش مو، جوش‌های زیر‌پوستی و ایجاد لکه‌های تیره روی پوست شود.

همچنین، اگر یک‌بار به این عارضه پوستی مبتلا شده‌اید، ممکن است دوباره بیماری عود کند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم دوره درمان خود را حتما کامل کنید. اگر به فولیکولیت مبتلا هستید می‌توانید از متخصصان پوست درمانکده مشاوره حضوری یا آنلاین دریافت کنید.

Leave A Reply

Your email address will not be published.