بیت کوین یا طلا | بیت کوین بخرم یا طلا – کانون بورس + جزئیات کامل

0 9

بیت کوین یا طلا | بیت کوین بخرم یا طلا – کانون بورس – آربی سیگنال

شما در حال مطالعه مقاله ۲۵ از ۲۵ در این سرفصل آموزش رایگان هستید.

بیت کوین یا طلا کدام یک می‌توانند گزینه بهتری برای سرمایه گذاری باشند؟ ۱۰۰ میلیون تومان پول در حساب خود دارم که حتماً باید آن را در یک جای مطمئن با پتانسیل سودآوری خوب و البته امنیت بالا سرمایه گذاری کنم. به نظر شما بیت کوین بخرم یا طلا. اگر به دنبال خرید بیت کوین باشم باید در یک صرافی ارز دیجیتال حساب باز کرده و در کمتر از چند دقیقه ۱۰۰ میلیون تومان خودم را به بیت کوین تبدیل کنم و اگر به دنبال خرید طلا باشم احتمالاً باید به دنبال یک صرافی در سطح شهر رفته و به مقدار ۱۰۰ میلیون تومان طلای آب شده بخرم. اما کدام یک از این دو می‌تواند پتانسیل سودآوری بهتری را برای ما ایجاد کند و اصلاً کدام یکی را باید بخریم؟ یا شاید بهتر است ۱۰۰ میلیون تومان خودم را به دو قسمت تقسیم کرده و نیمی از آن را بیت کوین و نیمی دیگر از آن را طلا بخرم؟

در کانون بورس در کنار شما هستیم تا به صورت کامل و جامع به بررسی بیت کوین یا طلا پرداخته و مزیت‌ها و معایب سرمایه گذاری بر روی هر دو را با یکدیگر مقایسه و بررسی کنیم. اگر حتی کوچک‌ترین اطلاعاتی درباره شرایط سرمایه گذاری در بازار کریپتوکارنسی یا بازار طلا را نداشته و اصلاً نمی‌دانید که قیمت طلا و قیمت بیت کوین تحت تاثیر چه عواملی نوسان می‌کند، باز هم مهم نیست زیرا قرار است به زبان کاملاً ساده و کاملاً مفهوم شرایط سرمایه گذاری بر روی بیت کوین و طلا را برای شما تشریح کنیم.

البته در انتهای مقاله قرار نیست شما تبدیل به تریدر بیت کوین شوید و یا هر روز چند درصد از نوسانات قیمت طلا سود به دست آورید اما در انتهای مقاله شما به این دیدگاه خواهید رسید که سرمایه گذاری بر روی بیت کوین یا طلا کدام یک برای شما بهتر است. در واقع کاملا صاف و ساده قرار است به این سوال پاسخ دهیم که بیت کوین بخرم یا طلا و دلیل این انتخاب چیست.

بیت کوین یا طلا

در قدم اول باید از خودمان بپرسیم که چرا اصلاً بیت کوین یا طلا را باید برای سرمایه گذاری مورد بررسی قرار دهیم. بازارهای مالی و سرمایه گذاری دیگری هم پیش روی ما قرار دارد که سرمایه گذاری بر روی آنها نیز جذابیت‌های خاص خود را دارند. ترید در فارکس یکی از بهترین روش‌های سرمایه گذاری رسیدن به سودهای ثابت ماهیانه است و در کنار آن بازار بورس ایران و حتی خرید و فروش خودرو نیز می‌تواند یک روش سرمایه گذاری بسیار جذاب باشد. اما حالا نکته مهم اینجاست که چرا سوال اکثر کاربران این است که بیت کوین بخرم یا طلا و چه مزیت‌هایی در این دو کالا برای خرید و فروش و سرمایه گذاری وجود دارد که باعث شده تا در اولویت اکثر کاربران برای تبدیل پول نقد خود قرار بگیرند.

دو موضوع بسیار مهم است که باعث شده تا انتخاب یک کالای مناسب برای خرید و فروش و سرمایه گذاری تحت تاثیر قرار بگیرد. در درجه اول هدف اکثر افراد از سرمایه گذاری حفظ ارزش دارایی خود از گزند تورم و البته افزایش ارزش آن نسبت به تورم سالیانه در کشور است. و موضوع دوم هم امنیت سرمایه گذاری است که باعث شده تا نگاه‌ها به سمت بیت کوین و طلا متمایل شود.

البته نه اینکه فقط همین دو موضوع در یک فرایند سرمایه گذاری مهم باشند بلکه موضوعات دیگری هم مانند مقدار سرمایه لازم برای شروع سرمایه گذاری یا نقد شوندگی و حتی نحوه خرید و فروش در بازار مورد نظر همگی می‌توانند معیارهای مهمی برای انتخاب یک روش سرمایه گذاری باشند. اما پتانسیل سودآوری و امنیت سرمایه گذاری دو اولویت بسیار مهم هستند که در نگاه اول به یک بازار برای سرمایه گذاری قرار است آنها را مورد ارزیابی قرار داده و به این نتیجه برسیم که آیا بازار مورد نظر در این دو موضوع کیفیت لازم را برای ما ایفا می‌کند یا خیر.

سرمایه گذاری اصلاً مقوله ساده‌ای نیست و نمی‌توانیم بدون داشتن دانش و مهارت به دنبال سرمایه گذاری در یک بازار مالی پیچیده باشیم و البته در کنار آن سودآوری را نیز انتظار داشته باشیم. همین دیدگاه ساده انگارانه جلوه دادن سرمایه گذاری است که باعث شده تا بسیاری از کاربران ایرانی سرمایه‌های هنگفتی را در بازار بورس ایران از دست بدهند و در حال حاضر حتی راضی به فروش سهم‌های خود با همان قیمت اولیه باشند.

طلا به عنوان یک کالای بسیار ارزشمند از سال‌ها پیش مورد توجه تمام انسان‌ها قرار گرفته و همه می‌دانند که طلا می‌تواند جذابیت‌های بسیار بالایی برای سرمایه گذاری داشته باشد و حداقل ارزش دارایی کاربران را در دراز مدت حفظ کند. نوسانات شدید قیمت دلار هم باعث شده تا در ایران نیز سرمایه گذاری بر روی طلا به مراتب شرایط جذاب‌تری نسبت به سرتاسر دنیا پیدا کرده و حتی خرید و فروش طلا تبدیل به روشی برای افزایش چند برابری دارایی کاربران شود.

بیت کوین که در نگاه اول همه آن را به شکل یک سکه طلا می‌بینند و در سال‌های اخیر با پتانسیل سودآوری بسیار بالایی روبرو شده و در حال حاضر در هر جایی و هر محفلی که صحبت از سرمایه گذاری می‌شود بیت کوین هم به عنوان یکی از گزینه‌های محتمل روی میز قرار می‌گیرند. نوسانات قیمت بیت کوین به گونه‌ای بوده که ر کسی با دیدن این نوسانات و پتانسیل سودآوری آن ترغیب به قرار دادن بخشی از سرمایه‌های خود بر روی بیت کوین نمی‌شود.

وقتی صحبت از انتخاب میان بیت کوین یا طلا به میان می‌آید عملاً ه‌های بسیار زیادی از گذشته ذهن بشر در مقابل داده‌های بسیار نوظهور قرار می‌گیرند که چالش این انتخاب را برای کاربر بسیار زیاد می‌کند. طلا به عنوان امن‌ترین روش سرمایه گذاری از دیرباز تاکنون ذهن بشر را به خود درگیر کرده و بیت کوین به عنوان جذاب‌ترین بازار برای سودآوری در همین چند سال گذشته تمام توجهات را معطوف خود کرده است. در این بین ما برای مقایسه بیت کوین با طلا راهی جز ارزیابی تمام ویژگی‌ها و جزئیات سرمایه گذاری بر روی هر دو را نداریم. در این مقاله تمام توجه و تمرکز ما روی این موضوع است که بتوانیم میان این دو یک وجه تمایز دقیق قائل شویم تا شما بتوانید انتخاب کنید که بیت کوین یا طلا کدام یک می‌تواند گزینه بهتری برای سرمایه گذاری خود شما باشد. پس فرقی نمی‌کند که یک دیدگاه سنتی نسبت به بازار طلا داشته و طلا را بهترین روش سرمایه گذاری بدانید و یا اینکه با پدیده‌های نوظهور مانند بیت کوین بیشتر اخت می‌گیرید در هر صورت این مقاله به درد شما می‌خورد.

بیت کوین یا طلا

بیت کوین بخرم یا طلا

سوال بیت کوین بخرم یا طلا هرگز یک جواب مشخص و ثابت برای تمام زمان‌ها ندارد. دقت داشته باشید که هر چند ما در کانون بورس ارائه دهنده خدمات آموزش ارز دیجیتال و آموزش سرمایه گذاری در بازار بورس و فارکس هستیم اما به هر حال هدف اصلی ما ایجاد یک بستر عالی برای سرمایه گذاری برای کاربران ایرانی است و حتی در دوره‌های آموزشی مختلف بررسی شرایط سرمایه گذاری در بازار طلا و بازار سکه هم می‌پردازیم. این نکته از این جهت اهمیت داشت تا بدانید که ما در بررسی بیت کوین یا طلا به هیچ وجه قرار نیست حتی از این دو گزینه را برای سرمایه گذاری به صورت کامل از سبد سرمایه شما حذف کنیم و دیگری را به حد بسیار زیادی بولد نماییم.

حتی نظر خود ما در شرایط سرمایه گذاری شخصی نیز این نیست و ما سعی می‌کنیم تا در شرایط مختلف و بر اساس روند بازارهای مالی بهترین گزینه را برای سرمایه گذاری خود انتخاب کنیم و انتخاب میان بیت کوین یا طلا نیز دقیقاً به همین ترتیب انجام می‌پذیرد. اما لازم دانستیم به شما که به دنبال رسیدن به پاسخ سوال بیت کوین بخرم یا طلا هستید و با پاسخ این سوال قرار است یک سرمایه گذاری عالی برای خود رقم بزنید تبریک بگوییم.

متاسفانه با وجود اینکه بارها و بارها اشاره شده که سرمایه گذاری تنها راه جلوگیری از صدمه دیدن در برابر تورم می باشد اما هنوز هم خیلی از کاربران به این موضوع پی نبرده و به درک کاملی از آن نرسیدند و همچنان در حال پس‌انداز کردن دارایی‌های خود به ریال هستند. در حالی که شرایط کنونی و امکان سرمایه گذاری در بازار بیت کوین حتی با یک میلیون تومان یا در بازار طلا و خرید انواع صندوق طلا با چند میلیون تومان عملاً هیچ بهانه‌ای برای این دسته از کاربران باقی نمی‌ماند.

اما لازم دانستیم تا یک نکته مهم دیگر را نیز در پاسخ به سوال بیت کوین بخرم یا طلا با شما در میان بگذاریم که اتفاقاً اهمیت بسیار زیادی دارد. پاسخ این سوال در کنار تمام بررسی‌های معمول به هدف شما از سرمایه گذاری نیز بستگی خواهد داشت. در واقع شما بایستی بعد از تمام بررسی‌ها و معیارهایی که در ادامه ما برای انتخاب بیت کوین یا طلا به آنها می‌پردازیم، ارزیابی دقیق و کاملی از اهداف خود در این سرمایه گذاری داشته و دست به این انتخاب بزنید.

گاهی اوقات ممکن است شما سرمایه‌ای در اختیار دارید که به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی حتی ۱۰ درصد افت ارزش آن را نیز تحمل نمی‌کنید و عملاً در یک بازه زمانی مشخص چند ماهه یا چند ساله قرار است این سرمایه را به میزان قابل توجه و مشخصی رشد دهید. به نظر شما برای کسی که تحمل ۱۰ درصد افت ارزش سرمایه خود را ندارد ورود به یک بازار با نوسان بسیار شدید گزینه خوبی محسوب می‌شود؟

گاهی اوقات ممکن است شما سرمایه‌ای در اختیار داشته باشید که عدد قابل توجهی نیست و حتی رسیدن به یک سود ۲۰۰ تا ۵۰۰ درصدی هم برای آن در آینده نمی‌تواند جذابیت کافی برای شما به وجود آورد. حالا سوال مهم اینجاست که آیا به نظر شما در چنین شرایطی سرمایه گذاری در بازاری که در نهایت و در بهترین شرایط ممکن بتواند در یک بازه زمانی ۲ تا ۳ ساله سود ۲۰۰ تا ۵۰۰ درصدی را در دسترس شما قرار دهد می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد؟

دقیقاً به همین دلیل است که انتخاب میان بیت کوین یا طلا تحت تاثیر شرایط سرمایه گذاری روی خود این دو بازار نبوده و شما باید علاوه بر بررسی کامل روی مزیت‌ها و معایب سرمایه گذاری بر روی بیت کوین و طلا به ارزیابی شرایط شخصی و اهداف خود از سرمایه گذاری مورد نظر نیز بپردازید. در ادامه در قدم اول برای انتخاب بیت کوین یا طلا به بررسی تمام معیارها و فاکتورهای لازم برای انتخاب یک روش سرمایه گذاری می‌پردازیم و در واقع بیت کوین و طلا را در تمام جزئیات لازم برای یک سرمایه گذاری مطمئن با هم مقایسه می‌کنیم و سپس با بیان مزیت‌ها و معایب سرمایه گذاری بر روی هر دوی این گزینه‌ها انتخاب میان یکی از آنها و یا سرمایه گذاری بر روی هر دوی آنها را برای شما ساده‌تر خواهیم کرد.

بیت کوین یا طلا

راحتی خرید و فروش

به نظر شما بیت کوین یا طلا کدام یک می‌توانند گزینه راحت‌تری برای خرید و فروش باشند؟ بیایید شرایط خرید و فروش طلا و بیت کوین را در یک داستان بسیار کوتاه با هم مرور کنیم تا ببینیم کدام یکی شرایط راحت‌تری برای سرمایه گذاری و خرید و فروش دارد. برای این منظور فرض می‌کنیم که شما هنوز هیچ قدمی برای خرید هیچ کدام از این دو برنداشته‌اید و تمایل دارید تا سرمایه خود را وارد یکی از این دو بازار نمایید.

برای خرید طلا: امروز تصمیم گرفتم که برای حفظ ارزش دارایی خود آنها را به طلا تبدیل کنم و قیمت طلا را در شبکه‌های مجازی استخراج کردم. خوب حالا از کجا باید طلا بخرم؟ در اینترنت برای خرید طلای آب شده و مکان مناسب برای خرید سرچ کرده و به این نتیجه می‌رسم که احتمالاً باید برای خرید طلای آب شده سراغ طلا فروشی‌های موجود در بازار بروم. کوله بار سفر بسته و به سمت طلا فروشی‌های بازار حرکت می‌کنم.

قیمت طلای آب شده که کاملاً مشخص است اما چرا در برخی از طلا فروشی‌ها قیمت متفاوتی برای آن ارائه می‌شود. اصلاً از کدام مغازه طلا بخرم و آیا خرید طلای آب شده در تمام مغازه‌های طلا فروشی مطمئن است؟ به هر شکل ممکن که شده از یک مغازه به ارزش دارایی نقدی خود طلای آب شده می‌خرند و حالا باید به فکر نگهداری از طلاهای خریداری شده خودم باشم.

مسیر برگشت به خانه را طی کرده و در منزل به این فکر می‌کنم که چگونه طلاهای خودم را در جای نگهداری کنم که امنیت کامل را داشته باشد.

برای خرید بیت کوین: من قصد دارم سرمایه نقدی خود را به بیت کوین تبدیل کنم و برای این منظور لازم است تا در قدم اول به دنبال خرید بیت کوین باشم. با توجه به اینکه هیچ اطلاعی از شرایط و نحوه خرید بیت کوین ندارم در اینترنت برای نحوه خرید بیت کوین جستجو می‌کنم که در نهایت یک ویدیوی آموزشی تمام جزئیات لازم برای منظور را به من نشان می‌دهد.

در یک صرافی ارز دیجیتال به صورت کاملاً آنلاین و اینترنتی حساب باز می‌کنم و بعد از طی کردن تمام مراحل احراز هویت پول خود را به صورت اینترنتی به حساب خود در صرافی واریز می‌کنم. حالا می‌توانم هم از فرایند خرید آسان برای خرید بیت کوین در کمترین زمان ممکن و هم از بازار بیت کوین به تومان در صرافی مورد نظر مقدار بیت کوین مورد نظر خود را بخرم.

حالا سوال اینجاست که به نظر شما خرید بیت کوین ساده‌تر و راحت‌تر است یا اینکه خرید طلا شرایط راحت‌تری دارد؟ البته ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد شود که برخی از افراد به دلیل سابقه خود در فرایند خرید و فروش طلا نیازی به طی کردن این مسیر نداشته و تنها با یک تماس مقدار طلای مورد نظر خود را از طلا فروشی می‌خرند. اما این موضوع را مقایسه کنید با افراد حرفه‌ای و با سابقه در فرایند خرید و فروش بیت کوین که در حساب خود به پول کافی داشته و در کمتر از چند ثانیه برای خرید بیت کوین اقدام می‌کنند. پس چه برای افراد مبتدی و چه برای افراد حرفه‌ای خرید بیت کوین فرایند ساده‌تری دارد.

هزینه های خرید و فروش

بیت کوین یا طلا داستان اینکه بیت کوین بخرم یا طلا را با بررسی هزینه‌های خرید و فروش هر دوی این گزینه‌های جذاب ادامه می‌دهیم. فرض کنید که شما فقط ۵۰ میلیون تومان وجه نقد برای سرمایه گذاری در بازار بیت کوین و بازار طلا دارید و قرار است در چند روز آینده این ۵۰ میلیون تومان را به بیت کوین یا طلا تبدیل کنید. به نظر شما سرمایه گذاری در بازار برای کسی که ۵۰ میلیون تومان سرمایه در اختیار دارد و قرار است ۱۰ درصد از این سرمایه را به عنوان هزینه و کارمزد پرداخت کند شرایط جذابی خواهد بود؟

هزینه‌های خرید و فروش طلای زینتی بسیار زیاد است و عملاً شما اگر به دنبال سرمایه گذاری بر روی طلای زینتی باشید در این مقایسه هیچ شانسی نخواهید داشت. اما هزینه‌های خرید و فروش طلای آب شده به نسبت معقول و کمتر است اما با این حال کارمزد خرید و فروش بیت کوین کمتر خواهد بود. اطلاعات نشان می‌دهد که برای خرید و فروش بیت کوین در یک صرافی نیاز به پرداخت هزینه بسیار کمی به عنوان کارمزد دارید در حالی که برای تبدیل کردن همان مقدار سرمایه به طلای آب شده لازم است تا هزینه بیشتری پرداخت کنید.

با این حساب در مقایسه هزینه‌های خرید و فروش طلا و بیت کوین هم باید گزینه برتر را به پادشاه بازار ارز دیجیتال نسبت بدهیم که با کارمزدهای بسیار پایین امکان خرید و فروش آن وجود دارد.

چالش ها و هزینه های نگهداری

بیت کوین یا طلا کدام یک چالش‌ها و هزینه‌های بیشتری در زمان نگهداری روی دست ما باقی می‌گذارند؟ برای نگهداری از بیت کوین فقط کافیست یک نرم‌افزار یعنی کیف پول ارز دیجیتال را دانلود کرده و بر روی موبایل خود داشته باشید و دیگر نیاز به هیچ گونه خدمات دیگری نخواهید داشت. البته چالش‌هایی مانند امکان هک شدن کیف پول ارز دیجیتال در زمان نگهداری از بیت کوین شما را تهدید می‌کند و باید مراقب باشید که در درجه اول یک کیف پول مناسب و ایده‌آل برای نگهداری از بیت کوین‌های خود در نظر بگیرید و در درجه دوم هم سعی کنید تمام نکات امنیتی برای بالاتر بردن امنیت کیف پول خود را نیز در نظر داشته باشید.

اما نگهداری از طلا به این راحتی ها نخواهد بود و شما علاوه بر صرف هزینه‌های بسیار بالا برای نگهداری از طلا ممکن است دردسرهایی را هم برای منظور داشته باشید. مثلاً ممکن است زمان زیادی را صرف پیدا کردن صندوق امانات در بانک نمایید که این موضوع خود چالش‌های خاص خود را دارد.

متعاقباً برای موضوع هزینه‌ها و چالش‌های نگهداری نیز بایستی گزینه برتر را در این رقابت برای بیت کوین در نظر بگیریم.

پتانسیل سودآوری

بیت کوین بخرم یا طلا تا پتانسیل سودآوری بیشتری را در دسترس داشته باشم و بتوانم با سرمایه‌های کم به سود قابل توجهی برسم؟  شاید اگر این سوال را از یک کاربر خارجی بپرسید پاسخ کاملا روشن است زیرا عملاً افزایش قیمت طلا در بازی‌های زمانی طولانی مدت در بازار بین‌المللی یک مقدار کاملاً مشخص دارد و خبری از افزایش‌های سرسام آور در قیمت طلا در بازار جهانی نیست. اما در بازار ایران با توجه به تاثیرپذیری قیمت طلا از قیمت دلار شرایط کاملاً متفاوت است و ممکن است ما رشدهای خیلی هیجانی را در روند قیمت طلا در یک بازه زمانی کوتاه مدت هم شاهد باشیم.

قیمت طلا در بازارهای زمانی طولانی مدت به خودی خود روند صعودی داشته و شرایط خوبی از این بابت برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند اما از طرف دیگر با افزایش قیمت دلار در بازار آزاد ایران شاهد افزایش‌های تصاعدی در قیمت طلا در ایران هستیم که موجب شده تا سرمایه گذاری بر روی طلا با سودهای بسیار جذابی همراه باشد و خیلی از کاربران به دنبال استفاده از مزیت‌های بازار طلا برای رسیدن به سودهای جذاب بروند.

در این بین سودآوری بازار طلا در ایران هر چقدر هم که جذاب باشد اما به هیچ وجه قابل مقایسه با پتانسیل سودآوری بیت کوین نبوده و نخواهد بود و بیت کوین در موضوع پتانسیل سودآوری ده‌ها قدم جلوتر از بازار طلا قرار می‌گیرد. البته شاید در آینده نزدیک و با متعادل شدن شرایط معاملات و نوسانات در بازار کریپتو کارنسی شاهد بهینه شدن شرایط نوسانات قیمت بیت کوین هم باشیم اما تا آن زمان بیت کوین را باید گزینه برتر در مقایسه با طلا در پتانسیل سودآوری بدانیم. بیت کوین در سال‌های اخیر نشان داده که پتانسیل چندین برابر کردن ارزش دارایی سرمایه‌گذاران خود را به راحتی دارد و در این زمینه ر رقیبی را در بازارهای بین‌المللی می‌توان برای آن پیدا کرد.

ارزش ذاتی

تا اینجای مقاله تمام بررسی‌ها و مقایسه‌ها نشان از برتری قاطع بیت کوین در مقایسه بیت کوین یا طلا دارد و اکثر کاربرانی که اینجای مقاله با ما همراه بوده‌اند بیت کوین را به عنوان گزینه برتر برای سرمایه گذاری در نظر می‌گیرند. با توجه به اینکه بیت کوین در پتانسیل سودآوری هم شرایط به مراتب بهتری نسبت به طلا داشته و امکان چند برابر کردن ارزش دارایی کاربران را دارد از این رو احتمال انتخاب بیت کوین توسط کاربران به مراتب بیشتر می‌شود. اما حالا نوبت به بررسی معیاری رسیده که ممکن است بیت کوین در این زمینه یک شکست کاملاً ۱۰۰ درصدی از طلا داشته باشد و آن هم بررسی ارزش ذاتی بیت کوین و طلا است.

در حال حاضر کاربران بسیار زیادی در سرتاسر جهان برای بیت کوین ارزش ذاتی در نظر می‌گیرند و آن را به عنوان کالای با ارزش قبول کردند اما واقعیت اینجاست که هنوز هم در این زمینه چالش‌های بسیار زیادی وجود دارد و نمی‌توانیم از نظر ارزش ذاتی بیت کوین و طلا را یکی بدانیم. شما همراه با خرید بیت کوین هیچ کالای فیزیکی در اختیار نخواهید داشت و همین حالا هم که در حال نگارش این مقاله هستید ممکن است ارزش بیت کوین به صفر هم برسد. اما حتی یک نفر هم در دنیا وجود ندارد که احتمال به صفر رسیدن ارزش طلا را در نظر بگیرد و این موضوع نشان از ارزش ذاتی بالای طلا دارد.

اتفاقا همین بالا بودن ارزش ذاتی طلا است که باعث شده تا بسیاری از کاربران همچنان آن را به عنوان گزینه اصلی خود برای سرمایه گذاری در نظر بگیرند. مجاب کردن افرادی که بعد از سال‌ها معامله‌گری بر روی طلا به این ذهنیت که طلای کالای فیزیکی و ارزشمند است برای ورود به بازار بیت کوین به این راحتیا نیست و شاید اگر روزی برای بیت کوین هم بتوانیم ارزش ذاتی دقیقاً مشابه با طلا در نظر بگیریم افزایش سرمایه فوق العاده زیادی را در بازار بیت کوین شاهد خواهیم بود.

بیت کوین یا طلا

امنیت سرمایه گذاری

بیت کوین بخرم یا طلا تا امنیت سرمایه گذاری قابل توجهی داشته باشیم؟ همانطور که در بالا اشاره کردیم امنیت نیز یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای تعیین یک روش سرمایه گذاری ایده آل دارد. اگر شما در انتخاب یک روش سرمایه گذاری مناسب دقت کافی به موضوع امنیت نداشته باشید ممکن است تحت تاثیر این موضوع یک سرمایه گذاری کاملاً پر ریسک را برای خود رقم زده و نتوانید شرایط خوبی از این بابت برای سرمایه‌های خود رقم بزنید.

البته موضوع امنیت سرمایه گذاری یک موضوع کاملاً پیچیده است و تورها و المان‌های بسیار زیادی بایستی بررسی شوند تا امنیت یک روش سرمایه گذاری سنجیده شده و مورد تایید قرار بگیرد. امنیت سرمایه گذاری در بازارهای مالی هم تحت تاثیر رفتار خود معامله‌گران قرار دارد و هم می‌توان آن را به نوعی تحت تاثیر شرایط خود بازار نیز در نظر گرفت. امنیت سرمایه گذاری برای طلا و بیت کوین را در دو دسته مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

دسته اول تحت تاثیر نوسانات قیمت بیت کوین و طلا است و در واقع اشاره به این موضوع داریم که ممکن است ارزش دارایی کاربران در این دو بازار مالی در یک بازه زمانی کوتاه مدت با افت قابل توجهی روبرو شده و عملاً تا چندین برابر کاهش پیدا کند. مسلماً در این زمینه طلا گزینه بهتری خواهد بود زیرا هرچند یک دارایی با ارزش است اما به هر حال نوسانات آن در بازه‌های زمانی کوتاه مدت آنقدرها نیست که بخواهیم شاهد افت چند برابری ارزش دارایی‌های خود در بازار طلا باشیم. البته این موضوع به مهارت معامله‌گری کاربران هم برمی‌گردد و کسانی که مهارت معامله‌گری بالایی داشته باشند می‌توانند شرایط بهتری را در این باره برای خود رقم بزنند.

اما اگر بخواهیم امنیت سرمایه گذاری بر روی طلا و بیت کوین را بر اساس فاکتورهای جدای از نوسانات قیمتی مانند خطرات بازار ارز دیجیتال در نظر بگیریم شرایط باز هم به نفع طلا خواهد بود. بازار کریپتو کارنسی نشان داده که چالش‌های بسیار زیادی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند و همین چالش‌های پیش‌بینی نشده است که امنیت سرمایه گذاری در بازار کریپتوکارنسی را تحت تاثیر قرار داده است.

بنابراین علاوه بر ارزش ذاتی که در بند قبلی برتری را برای طلا به ارمغان آورد در موضوع امنیت سرمایه گذاری نیز طلا دست برتر را خواهد داشت. در دو موضوع مهمی که در ابتدای مقاله به عنوان اولویت‌های اصلی در انتخاب یک روش سرمایه گذاری یعنی امنیت و پتانسیل سودآوری اشاره کردیم در پتانسیل سودآوری بیت کوین گزینه برتر بود و در امنیت سرمایه گذاری طلا گزینه برتر در این مقایسه لقب گرفت. بنابراین علاقمندان به سرمایه گذاری بر روی این دو کالا بایستی سایر معیارها و فاکتورها را در نظر بگیرند و در نهایت انتخاب کنند که کدام گزینه می‌تواند شرایط بهتری را برای سرمایه گذاری آنها ایجاد کند.

حس خرید یک کالای فیزیکی

بیت کوین یا طلا کدام یک می‌توانند امنیت روانی از بابت خرید یک کالای فیزیکی را برای شما ایجاد کنند؟ شاید با خود فکر کنید که این موضوع اهمیت خیلی زیادی نداشته باشد اما با بررسی شرایط سرمایه گذاری بسیاری از افراد اتفاقاً این موضوع اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند و خیلی از کاربران در حال حاضر بازار طلا را انتخاب می‌کنند زیرا با در اختیار داشتن یک کالای فیزیکی امنیت روانی در سرمایه گذاری برای آنها ایجاد می‌شود.

فرض کنید که شما چند میلیون دلار برای سرمایه گذاری بر روی بیت کوین در نظر بگیرید و با خرید بیت کوین عملاً هیچ چیزی دست شما نباشد مبنی بر اینکه یک کالای چند میلیون دلاری خریده‌اید. درک این موضوع برای بسیاری از افراد بسیار سخت است و اینگونه نیست که بخواهیم درک ساده‌ای را برای آن در نظر بگیریم. برتری در امنیت روانی ناشی از خرید یک کالای فیزیکی هم اری است که طلا را گزینه برتر برای سرمایه گذاری در نظر می‌گیرد.

بیت کوین یا طلا

پیچیدگی سرمایه گذاری و دانش های لازم

یکی دیگر از معیارها و فاکتورهایی که برای سرمایه گذاری بر روی طلا و بیت کوین باید با آن اشاره داشته باشیم پیچیدگی‌های سرمایه گذاری و دانش‌های لازم برای انتخاب یکی از این دو بازار برای سرمایه گذاری است. مسلماً اگر شما بدون دانش کافی و لازم به دنبال سرمایه گذاری در بازار طلا باشید با چالش‌های زیادی روبرو شده و ممکن است ارزش دارایی شما در کوتاه مدت به افت قابل توجهی روبرو باشد. همین حالا خیلی از افرادی که در بازار طلا در حال سرمایه گذاری هستند سودهای چند ده برابری نسبت به سایرین می‌گیرند که این موضوع نشان از دانش بالای آنها برای انتخاب بهترین زمان برای خرید طلا دارد.

سرمایه گذاری در بازار بیت کوین نیز چالش‌ها و پیچیدگی‌های بسیار زیادی داشته و شما لازم است تا دانش‌های مختلفی را برای سرمایه گذاری در اختیار داشته باشید. در کل اگر بخواهیم به دانش تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال و تحلیل قیمت طلا به عنوان روش‌های ایده آل تحلیلگری در این دو بازار نگاه کنیم عملاً پیچیدگی‌ها و سرمایه گذاری‌ها بر روی بیت کوین به مراتب بیشتر خواهد بود و در موضوع پیچیدگی‌های روش‌های سرمایه گذاری در دو بازار طلا و بیت کوین هم برتری را باید برای بازار طلا در نظر بگیریم.

تا اینجای مقاله ۸ معیار مختلف را برای مقایسه طلا با بیت کوین مورد ارزیابی قرار داده‌ایم که در این ۸ معیار در چهار مورد بیت کوین گزینه برتر بوده و در چهار مورد هم طلا گزینه برتر برای سرمایه گذاری بوده است. همچنین اگر بخواهیم این ۸ معیار را از نظر سنگینی با یکدیگر مقایسه کنیم هر دو بازار یک معیار مهم یعنی امنیت و پتانسیل سودآوری را در دسترس داشته و در مجموع کفه ترازو کمی به نفع طلا هم بوده است.

قوانین و مقررات

پاسخ سوال بیت کوین بخرم یا طلا را باید از نظر قوانین و مقررات نیز مورد بررسی قرار دهیم که یک موضوع بسیار مهم برای انتخاب یکی از این دو برای سرمایه گذاری است. اگر نگاه بین‌المللی به این موضوع داشته باشیم شرایط برای بازار طلا به مراتب بهتر است زیرا هر چند در سال‌های اخیر شاهد بهتر شدن قوانین وضع شده از سوی کشورهای مختلف برای بازار بیت کوین هستیم اما به هر حال همچنان قوانین ممانعتی در بسیاری از کشورها برای بیت کوین وجود دارد و همین موضوع باعث شده تا چالش‌های سرمایه گذاری بر روی بیت کوین به مراتب افزایش پیدا کند.

قوانین موجود در کشور ما اما شرایط کاملاً متفاوتی دارد و شما برای سرمایه گذاری در بازار طلا ممکن است با قوانین دست و پاگیری روبرو شوید که شرایط را برای شما سخت نماید. اما یک موضوع مهم دیگر نیز در این شرایط وارد داستان می‌شود و آن هم یم‌های موجود برای استفاده از خدمات صرافی‌های متمرکز جهانی برای کاربران ایرانی است. اگر بخواهیم در مجموع تمام این شرایط و گزینه‌ها را برای کاربران و سرمایه‌گذاران ایرانی در نظر بگیریم قوانین دست و پاگیر برای بازار بیت کوین به مراتب بیشتر از بازار طلا است.

البته وقتی اعداد و ارقام سرمایه گذاری با رشد قابل توجهی روبرو می‌شود بازار طلا هم تبدیل به یک بازار بسیار پرچالش از نظر قوانین و مقررات برای کاربران ایرانی می‌شود. در این مقایسه برتری نسبی با بازار طلا است. البته برتری خیلی محسوسی را نمی‌توانیم برای طلا در این معیار در نظر بگیریم اما به هر حال اگر بخواهیم یک مقایسه منصفانه داشته باشیم در حال حاضر چالش‌های بازار بیت کوین به مراتب بیشتر از بازار طلا برای کاربران ایرانی است. با اضافه شدن دردسرهایی مانند افزایش مالیات برای کسانی که در حال خرید طلا هستند این موضوع حتی بیشتر از گذشته تحت تاثیر قرار گرفته و کاربران در حال حاضر اگر به دنبال یک سرمایه گذاری مطمئن و جذاب هستند حتماً باید به قوانین و مقررات مربوط به بازار مالی مورد نظر برای سرمایه گذاری نیز دقت کافی داشته باشند.

بیت کوین یا طلا

ناشناس بودن خریدار

بیت کوین یا طلا در کدام بازار می‌توانیم به صورت کاملاً ناشناس عمل کرده و یک سرمایه گذاری بی‌دردسر برای خود داشته باشیم؟ واقعیت اینجاست که برای کاربران ایرانی انجام به یک سرمایه گذاری کاملاً ناشناس در هیچ کدام از دو بازار طلا و بیت کوین وجود ندارد و در هر دو بازار شما با چالش‌های خاص مربوط به این دو سرمایه گذاری با معرفی خود خواهید داشت. اما همانطور که در بند قبلی برتری نسبی را برای بازار طلا در نظر گرفتیم در این مقایسه نیز بایستی برتری نسبی را برای بازار بیت کوین در نظر بگیریم.

هرچند شما برای انجام معامله در بازار ارز دیجیتال حتماً باید مراحل احراز هویت را در یک صرافی کامل کنید اما به هر حال با در نظر گرفتن روش‌هایی برای دور زدن واریز و برداشت در صرافی‌ها، شرایط از بابت ناشناس باقی ماندن سرمایه‌گذار به نفع بازار بیت کوین تمام می‌شود. دقت داشته باشید که هرچند ممکن است این موضوع برای شما اهمیت خیلی زیادی نداشته باشد اما برای بسیاری از کاربران اهمیت بالایی داشته و حتی به دنبال انتخاب بازاری با امکان شناسایی کمتر برای سرمایه گذاری خود هستند.

خطر جعل

بیت کوین یا طلا کدام یک در موضوع جعل می‌توانند شرایط بدتری را پیش روی ما قرار دهند و گزینه برتر در موضوع جعل کدام یک است؟ فروش طلای جعلی در حال حاضر در بازار ایران تبدیل به یک موضوع کاملاً عادی شده و خیلی از کاربران با این چالش روبرو شدند. با توجه به شرایطی که بازار کریپتوکارنسی دارد امکان جعل در این بازار به معنای همان جعلی که در بازار طلا وجود دارد در دسترس نیست اما به هر حال روش‌های کلاهبرداری در بازار بیت کوین را نیز می‌توانیم به عنوان روش‌های جعل در این بازار در نظر بگیریم.

البته با توجه به اینکه در موضوع امنیت سرمایه گذاری شرایط را برای بازار طلا بهتر در نظر گرفتیم از این رو لازم است تا در موضوع جعل گزینه برتر را بازار بیت کوین در نظر بگیریم. شما اگر دقت کافی به نحوه سرمایه گذاری خود بر روی بیت کوین داشته باشید می‌توانید با خطر جعل کمتری این بازار را به پایان برسانید و سرمایه گذاری ایمن‌تری از این نظر داشته باشید.

سرمایه لازم

آخرین معیاری که برای مقایسه طلا و بیت کوین باید به بررسی آن بپردازیم سرمایه لازم برای ورود به این دو بازار است. در حال حاضر شما با سرمایه‌های بسیار کم می‌توانید هم در بازار طلای آب شده و هم در بازار بیت کوین سرمایه گذاری خود را آغاز نمایید اما اگر سرمایه گذاری بر روی طلا را فقط به طلای فیزیکی نسبت بدهیم عملاً سرمایه لازم برای ورود به بازار بیت کوین کمتر است.

با توجه به تبدیل شدن بیت کوین به واحدهای کوچکتر با عنوان ساتوشی عملاً شما برای ورود به بازار بیت کوین نیاز به سرمایه‌هایی به مراتب کمتری خواهید داشت و در این موضوع نیز جذابیت اصلی متعلق به بازار بیت کوین خواهد بود.

به روز رسانی می شود.

ترتیب پیشنهادی مطالعه مقالات این بخش…



Source

Leave A Reply

Your email address will not be published.