اهمیت آموزش معاملات آتی – آموزین + جزئیات کامل

0 29

اهمیت آموزش معاملات آتی – آموزین – آربی سیگنال

قرارداد آتی نوعی از ابزارهای مورد استفاده در بازار سرمایه است که سرمایه‌گذاران حرفه‌ای از آن برای کسب سود بالاتر و البته پوشش ریسک استفاده می‌کنند. این نوع از قراردادها اگرچه مزایای فراوانی دارند، اما ورود به آن‌ها مستلزم برخورداری از میزان بسیار بالایی از دانش مالی و سرمایه‌گذاری است. در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی این نوع از قراردادها به‌صورت خلاصه، از اهمیت آموزش معاملات آتی پیش از ورود به این بازار صحبت کنیم.

قرارداد آتی چیست؟

همان‌طور که در مقاله «معاملات آتی چیست؟» توضیح دادیم، در این نوع از معاملات طرفین قرارداد متعهد می‌شوند یک دارایی پایه مشخص (اعم از گواهی‌های سپرده کالایی یا یک دارایی مالی مانند واحدهای صندوق سهامی) را در زمانی مشخص در آینده و در قیمتی که از پیش مورد توافق طرفین قرار گرفته، معامله کنند. مزایایی از جمله وجود اهرم مالی در بازار آتی، امکان کسب سود بدون ریسک از محل اختلاف قیمت (آربیتراژ) و البته دو طرفه بودن بازار، سبب شده معاملات آتی یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای کسب سود از بورس به‌شمار بروند.

پیشنهاد مطالعه بیشتر: «آربیتراژ چیست؟»

ورود به معاملات آتی

پس از دریافت کد معاملاتی آتی، آموزش در این حوزه می‌تواند شما را به سطح یک معامله‌گر حرفه‌ای برساند. آموزش اصولی و کاربردی برای شروع معامله‌گری در انواع بازارها لازم است. در بازار سهام، علم تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی و تابلو خوانی می‌تواند منجر به انتخاب درست یک سهم و در نهایت کسب بازدهی قابل قبول در این بازار شود. برای آشنایی بیشتر با شیوه‌های مختلف تحلیل بازار می‌توانید مقاله «انواع تحلیل در بورس» را مطالعه کنید.

مزایای سرمایه گذاری در بازار آتی

در بازار آتی قراردادی بین خریدار و فروشنده یک دارایی پایه منعقد می‌شود که پرداخت وجه و دریافت کالا در آینده صورت خواهد گرفت. مهم‌ترین مزایای معاملات آتی به شرح زیر است:

  1. پوشش ریسک در برابر تغییرات آینده قیمت
  2. نوسان‌گیری
  3. معاملات اهرمی
  4. تنوع پرتفوی

۱-پوشش ریسک: قراردادهای آتی ابزاری را برای فعالان بازار فراهم می‌کند تا بتوانند در برابر نوسانات قیمت‌ها از پرتفوی خود محافظت کنند. برای مثال، بسیاری از سبد‌های سرمایه‌گذاری برای کنترل ریسک در زمانی که نسبت به ارزش دارایی خود در آینده خوش‌بین نیستند اقدام به فروش اختیار خرید برخی از دارایی‌های سرمایه‌ای خود با قیمتی مشخص می‌کند.

۲-نوسان‌گیری: افرادی هم هستند که به قصد کسب سود از نوسانات بازار وارد بازار آتی می‌شوند و قصد سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت در بازار آتی را ندارند؛ به این افراد اصطلاحا نوسان‌گیر یا سفته‌باز گفته می‌شود. بازار آتی با توجه به ویژگی‌هایی از جمله دوطرفه بودن و برخورداری از امکان آربیتراژ برای این گروه از افراد نیز بازاری مناسب به‌شمار می‌رود. اگرچه همواره باید در نظر داشته باشید ورود به این بازار با چنین هدفی، نیازمند برخورداری از میزان بسیار بالایی از دانش مالی و سرمایه‌گذاری است. 

پیشنهاد مطالعه بیشتر: «آموزش کامل تحلیل تکنیکال»

۳-معاملات اهرمی: بازار آتی در کنار مزیت‌هایی که دارد معاملات اهرمی را هم امکان‌پذیر می‌کند و به فعالان بازار اجازه می‌دهد حجم معامله بیشتری‌ را با مقدار سرمایه کمتری معامله کنند. این اهرم می‌تواند هم سود و هم ضرر را با ضریب تکاثری افزایش دهد؛ یعنی بیشتر از حالت عادی سود یا ضرر کسب کنند. برای آشنایی بیشتر با مکانیزم اهرم می‌توانید به مقاله «اهرم مالی در بازار آتی چیست؟» مراجعه کنید.

۴-تنوع پرتفوی: بازارهای آتی طیف وسیعی از طبقات دارایی، از جمله شاخص‌های سهام، کالاها، نرخ بهره و ارز را در بازار‌های مالی برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند. برای مثال در بازار‌های بین‌المللی بسیاری از کالا‌های تجاری مانند نفت، طلا، نقره، گندم و انواع ارز توسط موسسات مالی جهت تنوع‌بخشی پرتفوی خریداری می‌شود.

اهمیت آموزش معاملات آتی

بازار آتی به دلیل تفاوت‌ها و ریسک‌هایی که نسبت به سایر بخش‌های بازار‌های مالی داشته نیازمند آموزش صحیح و اصولی است. آموزش معاملات آتی به شما کمک می‌کند ویژگی‌های منحصر به فرد معاملات آتی مانند مشخصات قرارداد، رویه‌های تسویه و ساعات معاملات را یاد بگیرید. آموزش باعث شناخت بیشتر شما در مورد چگونگی تعیین قیمت‌ها و نحوه تعامل فعالان بازار می‌شود و به شما این امکان را می‌دهد در تشخیص و تخمین سود یا زیان احتمالی خود مطلع شوید.

معاملات آتی شامل ریسک‌های ذاتی ناشی از اهرم و نوسان‌های بالای قیمتی است. آموزش در این حوزه به شما کمک می‌کند تا اصول مدیریت ریسک، از جمله تنظیم تاریخچه تراکنش‌های حد ضرر، مدیریت حجم موقعیت باز و استفاده از ابزارهای کاهش ریسک مانند فروش دارایی در آینده را درک کنید.

معامله کردن در بازار سهام، بسیار متفاوت‌تر از بازار آتی است. در شرایط نزولی بازار، شما نهایتا تا درصد خاصی از سرمایه‌تان متحمل ضرر خواهید شد اما در بازار آتی به علت استفاده از اهرم مالی امکان این‌که سرمایه شما به صفر برسد و کاملا از بین رود، بسیار محتمل است. بنابراین عدم آموزش در بازار آتی می‌تواند سرمایه شما را مورد تهدید جدی قرار دهد.

شما می‌توانید با مبالغ بسیار کم در پلتفرم‌های معاملات آتی یا محیط‌های معاملاتی شبیه‌سازی شده، استراتژی‌های معاملاتی مختلف را تمرین کرده و مهارت‌های خود را آزمایش کنید. این معاملات آزمایشی با مبالغ کم به شما امکان می‌دهد قبل از ورود به بازار و معامله با ارقام بالا مکانیزم انجام معاملات، نظارت بر موقعیت‌ها و مدیریت سفارشات را یاد بگیرید.



Source

Leave A Reply

Your email address will not be published.