انواع روش های سرمایه گذاری در ایران | مزایا و معایب – کانون بورس + جزئیات کامل

0 29

انواع روش های سرمایه گذاری در ایران | مزایا و معایب – کانون بورس – آربی سیگنال

شما در حال مطالعه مقاله ۳۲ از ۳۲ در این سرفصل آموزش رایگان هستید.

انواع روش های سرمایه گذاری در ایران | مزایا و معایب

انواع روش های سرمایه گذاری در ایران کدام‌ها هستند و بهترین روش برای شما کدام است؟ بازار ارز؟ طلا؟ یا شاید هم ورود به بازار ارز دیجیتال می‌تواند کلید حل مسائل اقتصادی شما باشد. اگر هنوز برای انتخاب بهترین روش سرمایه گذاری با چالش روبرو هستید؛ در این مقاله شما را راهنمایی خواهیم کرد. بعد از برگزاری بیش از ۱۰۰ دوره موفق جامع بزرگان بورس و ده‌ها دوره آموزش ارز دیجیتال و سرمایه گذاری در بازارهای مختلف، در این مقاله سعی داریم تا تجارب ارزشمندی را با شما در میان بگذاریم.

چند سالی است که در ایران لزوم پس انداز بیش از حد احساس می‌شود. همه افراد با هر سطح درآمدی، تلاش می‌کنند بخشی از درآمد ماهیانه خود را پس انداز کنند. اما آیا تنها پس انداز پول در خانه یا حتی بانک‌های مختلف کافی است؟ از آنجایی که تورم در کشور ما حتی از از سودهای بانکی نیز بیشتر است. همه ما به این نتیجه رسیده‌ایم  که فقط پس انداز کافی نیست و باید از انواع روش های سرمایه گذاری موجود در ایران استفاده کرد تا پول خود را افزایش دهیم.

چرا باید سرمایه گذاری کنیم؟

قبل از اینکه درباره انواع روش های سرمایه گذاری در ایران صحبت کنیم، بایستی درباره اهمیت سرمایه گذاری نکاتی را با هم مرور نماییم. چرا باید با انواع روش های سرمایه گذاری در ایران آشنا باشیم و درباره آنها بدانیم؟ حتما شما هم بارها آمارهای مختلف از مقایسه قدرت خریدتان در ده یا بیست سال یا حتی ماه گذشته با حال را دیده‌اید. آمارهایی از این دست که در سال ۱۳۵۵ با مبلغی در حدود ۲۷ هزار تومان می‌توانستیم یک دستگاه خودروی پیکان خریداری کنیم.

اما امروز با این مبلغ تنها می‌توانیم چند لیتر بنزین برای خودروی خود تهیه کنیم یا اینکه در سال ۱۳۸۴ یک سکه بهار آزادی معادل ۱۰۰ هزار تومان قیمت داشت اما این روزها قیمت آن بیش از ۴۰ میلیون تومان شده است یا حتی در حوزه گردشگری فراموش نکرده‌ایم که با یک میلیون تومان در همین چند سال قبل می‌توانستیم به بهترین هتل‌های آنتالیا رفته و از مسافرت خود لذت ببریم، اما این روزها قیمت تورها چندین برابر شده‌اند و دیگر نمی‌توانیم به فکر مسافرت باشیم.

با تمام این آمارها و تفاسیر، تورم در تمام دنیا کم و بیش بوده و راهی جز مقابله صحیح با آن وجود ندارد. بنابراین آشنایی جامع و کامل انواع روش های سرمایه گذاری در ایران، شما را قادر می‌سازند که نه تنها آینده خود و خانواده‌تان را تضمین کنید بلکه درآمدی جانبی برای امروزتان نیز داشته باشید و رفاه بیشتری را تجربه نمایید.

پس اگر تا به حال برای سرمایه گذاری قدمی برنداشته‌اید، از همین امروز شروع کنید. این مقاله قصد دارد به طور کامل از انواع روش های سرمایه گذاری در ایران صحبت کند و مزایا و معایب هر کدام را برشمرد. بنابراین قدم اول شما می‌تواند خواندن کامل این مقاله و انتخاب روش مناسب برای سرمایه گذاری باشد. به قول دارن هاردی نویسنده کتاب پرفروش اثر مرکب، با هر سطح درآمدی که دارید، حتما ۲۰ درصد حقوق خود را پس انداز کرده و سرمایه گذاری نمایید. مطمئن باشید به مرور تغییرات بزرگی را لمس خواهید کرد.

انواع روش های سرمایه گذاری در ایران

سرمایه گذاری چیست؟

سرمایه گذاری به اموری می‌گویند که شما بخشی یا تمام پس انداز و حقوق ماهیانه خود را از حالت نقدی خارج کرده و در راه مشخصی صرف نمایید؛ که در آینده علاوه بر اصل پول، سود قابل توجهی نیز از آن به دست آورید. البته نوسان گیری یا اصطلاحا دلالی در بازارهای مختلفی همچون سکه، ارز، طلا، خودرو و غیره سرمایه گذاری به حساب نمی‌آید. بلکه سرمایه گذاری هر گونه فعالیت اقتصادی است که در مدت زمان مشخصی، علاوه بر حفظ دارایی شما، سود و منفعت مناسبی برای مقابله با تورم به همراه داشته باشد.

البته نباید فراموش کرد که در شرایط امروز کشور ما و وجود تحریم‌ها، پیدا کردن یک راه قطعی برای سرمایه گذاری امن و بدون ریسک یا حتی با ریسک بسیار کم کار ساده‌ای نیست؛ اما آشنایی هر چه بیشتر شما با انواع روش های سرمایه گذاری در ایران و حتی جهان و توانایی گذر از این دوران سخت، شما را قادر می‌سازد در روزهای روشن آینده و شرایط امن، سرمایه گذاری‌های بهتری را هم تجربه کنید و از همسالان خود چند قدم جلوتر قرار بگیرید.

انواع مدل‌ های سرمایه گذاری در ایران

مدل های سرمایه گذاری به چند دسته تقسیم می‌شوند که این دسته‌بندی ها به میزان آشنایی و دانش سرمایه گذار، مدت زمان مورد نظر او برای سرمایه گذاری و پارامترهای دیگری از این قبیل بستگی دارند.

به طور مثال شما تمایل به سرمایه گذاری بلند مدت دارید یا کوتاه مدت یا اینکه می‌خواهید خودتان به صورت مستقیم سرمایه گذاری کنید یا ترجیح می‌دهید آن را به افراد خبره بسپارید؟ انتخاب این معیارها قدم اصلی برای پیدا کردن روش مناسب سرمایه گذاری است.

سرمایه گذاری مستقیم و غیر مستقیم

در مدل سرمایه گذاری به صورت مستقیم، شما شخصا مدیریت منابع خود را بر عهده می‌گیرید. به عنوان مثال شما می‌خواهید تمام سرمایه خود را صرف راه اندازی یک کسب و کار کنید. در این صورت شما سرمایه گذاری مستقیم انجام داده‌اید که در صورت انتخاب صحیح، سود بالایی در آینده خواهید داشت.

در سرمایه گذاری غیر مستقیم شما به دلیل نداشتن دانش یا زمان کافی، سرمایه و پس انداز خود را به افراد دیگری می‌سپرید تا با آن کار کرده و به شما سود دهند.

اما به نظر شما کدام راه بهتر است؟ در سرمایه گذاری مستقیم شما باید زمان و انرژی زیادی برای مدیریت منابع خود قرار دهید. اگر راه خود را اشتباه انتخاب کرده باشید، ممکن است سرمایه خود را هم از دست بدهید اما اگر ریسک درستی انجام داده باشید، سود قابل توجهی هم در انتظار شما خواهد بود.

در سرمایه گذاری غیر مستقیم همانطور که در بالا اشاره کردیم، شما کار را به افراد دیگری سپرده‌اید، نیازی به زمان گذاشتن برای مدیریت آن ندارید و راهی امن‌تر خواهد بود. با این حال سود این مدل سرمایه گذاری نیز کمتر از روش مستقیم خواهد بود.

بنابراین در قدم اول به خود رجوع کنید. اگر از دانش و زمان کافی برای انتخاب مدل سرمایه گذاری مستقیم برخوردارید و قدرت ریسک کردن را در خود می‌بینید، به سراغ روش های سرمایه گذاری مستقیم بروید اما اگر از دانش کافی برخوردار نیستید یا زمان کافی برای مدیریت منابع خود را ندارید یا همچنین از ریسک زیاد در زندگی پرهیز می‌کنید و به سودهای کمتر راضی هستید، به سراغ سرمایه گذاری غیر مستقیم بروید.

اما راهی که ما به شما پیشنهاد می‌کنیم، این است که اگر در حال حاضر دانش کافی را ندارید، با سرمایه گذاری غیر مستقیم شروع کنید و سپس با بالا بردن اطلاعات خود، مدیریت منابع‌تان را خود به دست گرفته و به سراغ مدل سرمایه گذاری مستقیم بروید. همچنین از ریسک کردن ابایی نداشته باشید تا خود را از شیرینی سودهای بالا هم محروم نکنید.

برای سرمایه گذاری به روش مستقیم می‌توان سرمایه گذاری در بازارهای ارزهای دیجیتالی و غیر دیجیتالی، طلا و سکه، بورس، مسکن، خودرو و از این دست روش ها اشاره کرد و برای سرمایه گذاری غیر مستقیم می‌توان پس اندازهای بانکی، صندوق‌های سرمایه گذاری و غیره را نام برد.

انواع روش های سرمایه گذاری در ایران

سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلند مدت

یکی دیگر از فاکتورهایی که باید در زمان سرمایه گذاری و انتخاب روش مناسب در نظر بگیرید، زمان است. شما باید انتخاب کنید که در چه مدت زمانی می‌خواهید به سود مورد نظر خود برسید.

در سرمایه گذاری کوتاه مدت، افراد تمایل دارند در مدت زمانی در حدود یک سال یا کمتر به اصل پول و سود خود برسند. در این نوع سرمایه گذاری باید نقدشوندگی بالا بوده و فرد بتواند هر زمان که نیاز دارد، به پول خود دست پیدا کند.

اما در سرمایه گذاری بلند مدت، افراد با دیدی استراتژیک، روشی را انتخاب می‌کنند که در طولانی مدت به سود بیشتری دست یابند. در این روش نقدشوندگی پایین است و در صورتی که شما بخواهید در زمان کوتاهی پول خود را نقد کنید، ممکن است حتی مجبور به پذیرش ضرر نیز باشید.

به عنوان مثال سپرده‌های کوتاه مدت بانکی یک نوع سرمایه گذاری کوتاه مدت و سرمایه گذاری در بازار مسکن نوعی سرمایه گذاری بلند مدت به حساب می‌آیند.

انواع روش های سرمایه گذاری در ایران

حال که با انواع مدل‌های سرمایه گذاری آشنا شدیم، بهتر است به بررسی روش های مختلف سرمایه گذاری بپردازیم. با مطالعه این روش ها و در نظر گرفتن فاکتورهایی همچون سیاست مالی، دانش و زمان، می‌توانید بهترین روش ها را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید.

انواع روش های سرمایه گذاری در ایران به شکل‌های مختلف دسته‌بندی شده‌اند. قطعا شما با برخی از آن‌ها آشنا هستید اما روش هایی هم هستند که احتمالا شما نمی‌دانید. در ادامه این مقاله ابتدا به معرفی آشناترین روش های سرمایه گذاری در ایران می‌پردازیم و بازدهی و ریسک آن‌ها را بررسی می‌کنیم. سپس به سراغ راه‌هایی می‌رویم که کمتر شناخته شده هستند. با ما همراه باشید.

سرمایه گذاری در بانک

با وجودی که سپرده‌های سرمایه گذاری در بانک با وجود نرخ تورم ایران سرمایه گذاری به حساب نمی‌آیند، با این حال یکی از روش های امن به حساب می‌آیند که افراد بسیاری را به خود جلب می‌کنند.

سپرده‌های بانکی به دو صورت هستند: سپرده‌های کوتاه مدت و سپرده‌های بلند مدت.

سپرده‌های کوتاه مدت به صورت ماهانه به شما درصدی کمی سود می‌دهند. در حال حاضر سود سالیانه سپرده‌های کوتاه مدت در ایران زیر ۱۰ درصد است. همچنین این سپرده‌ها امکان برداشت و واریز وجه را در اختیار شما قرار می‌دهند.

در سپرده‌های بلند مدت پول شما باید برای مدت معینی بین دو تا پنج سال در حساب بانکی‌تان بماند. سود تعلق گرفته به این سپرده‌ها بیشتر از کوتاه مدت است اما شما برای مدت مشخص شده نباید به پول خود دست بزنید. در صورت نیاز به برداشت قبل از سررسید مقرر سپرده، مخصوصا در یکسال اول، ممکن است سودی که به شما تعلق می‌گیرد حتی از کوتاه مدت هم کمتر باشد.

مزایای سرمایه گذاری در سپرده‌های بانکی:

  • سود ماهانه قطعی
  • سرمایه گذاری امن
  • نقدشوندگی بالا به خصوص در سپرده‌های کوتاه مدت

معایب سرمایه گذاری در سپرده‌های بانکی

  • پایین بودن نرخ سود نسبت به تورم
  • از دست رفتن ارزش پول
  • بلوکه شدن سرمایه در سپرده‌های بلند مدت

بنابراین سپرده‌های بانکی تنها در صورتی که میزان تورم کشور کمتر از سود آن‌ها باشد یک سرمایه گذاری مناسب به حساب می‌آیند. در غیر این صورت بهتر است فقط مقدار نقدینگی مورد نیاز خود را در آن‌ها قرار دهید و باقی پول خود را در راه‌هایی بهتر سرمایه گذاری نمایید.

انواع روش های سرمایه گذاری در ایران

سرمایه گذاری در بازار مسکن

خرید ملک یکی دیگر از روش های مرسوم سرمایه گذاری در ایران است که دلیل محبوبیت آن تغییرات قیمت مسکن و مصرفی بودن آن است. افراد بسیاری تنها راه سرمایه گذاری و محافظت از ارزش پول خود را خرید زمین، خانه یا آپارتمان می‌دانند. این افراد با خرید ملک به قصد فروش در آینده یا اجاره دادن آن، سود مناسبی را برای خود تضمین می‌کنند اما خرید مسکن در کنار مزایای آن، معایبی نیز به همراه دارد.

مزایای خرید مسکن به عنوان سرمایه گذاری

  • رشد قیمت مسکن به همراه تورم
  • حفظ سرمایه با ریسک پایین
  • قابلیت درآمد زایی با گرفتن رهن یا اجاره

معایب سرمایه گذاری در بازار مسکن

  • نیاز به سرمایه اولیه بالا و مناسب نبودن برای اقشار کم درآمد
  • نقد شوندگی پایین پول (ممکن است برای فروش ملک خود مجبور شوید زمان زیادی به انتظار بنشینید یا آن را پایین‌تر از ارزش خود به فروش رسانید.)
  • رکود شدید مسکن در سال‌های اخیر
  • بالا رفتن عمر بنا در طی سال‌ها و کاهش ارزش ملک
  • روشی برای سرمایه گذاری بلند مدت
  • پرداخت مالیات زیاد برای ملک‌های با ارزش بالا

با توجه به مزایا و معایب گفته شده، با وجودی که مسکن به ظاهر روشی آسان برای سرمایه گذاری در ایران به حساب می‌آید اما با در نظر گرفتن معایب آن جزء روش های سرمایه گذاری بدون ریسک به حساب نمی‌آید.

سرمایه گذاری در بازار طلا و سکه

در همه کشورهای دنیا خرید طلا یکی از روش های سرمایه گذاری برای آینده به حساب می‌آید. در ایران نیز یکی از محبوب‌ترین روش ها برای سرمایه گذاری به حساب می‌آید. البته در سال‌های اخیر و به دلیل تحریم‌ها و مشکلات دیگر کشور، طلا و سکه رشد قیمتی عجیبی را تجربه کردند اما در صورت لغو تحریم‌ها این بازار ممکن است افت شدیدی را هم تجربه کند.

دو فاکتور اصلی نرخ دلار و قیمت اونس جهانی بر قیمت طلا و سکه تاثیر گذارند. این روزها به دلیل همه گیری ویروس کرونا اونس جهانی نیز رشد زیادی را تجربه کرد اما با آیا با از بین رفتن ویروس کرونا و بازگشت دنیا به روال عادی خود، این افزایش قیمت ادامه خواهد داشت؟ همچنین با لغو تحریم‌ها علیه ایران و کاهش قیمت دلار، آیا همچنان بازار طلا و سکه راهی مناسب برای سرمایه گذاری هستند؟ این‌ها سوالاتی هستند که شما باید قبل از سرمایه گذاری در این دو بازار به آن‌ها فکر کنید. با تمام این موارد همچنان سرمایه گذاری در بازار طلا و سکه مزایایی دارد.

مزایای سرمایه گذاری در بازار طلا و سکه

  • مناسب برای سرمایه گذاری همه اقشار جامعه با درآمدهای مختلف
  • سوددهی بالا در صورت سرمایه گذاری بلند مدت
  • نقدشوندگی بالا

معایب سرمایه گذاری در طلا و سکه

  • ریسک بالا در سرمایه گذاری کوتاه مدت
  • نیاز به دانش و منابع معتبر برای سرمایه گذاری کوتاه مدت
  • تاثیر پذیر از دو فاکتور قیمت اونس جهانی و قیمت دلار در ایران
  • احتمال گم شدن یا دزدیده شدن در صورت خرید فیزیکی طلا و سکه

با توجه به نکات گفته شده، اگر برای کوتاه مدت می‌خواهید روی طلا یا سکه سرمایه گذاری کنید باید متوجه ریسک بالای آن باشید. همچنین کارمزد روی طلای ساخته شده را هم در نظر بگیرید. هرچند که برای سرمایه گذاری بهتر است به سراغ سکه یا طلای ساخته نشده بروید.

همچنین صندوق‌های سرمایه گذاری بر مبنای طلا وسکه یکی از راه‌های امن و به دور از استرس دزدی هستند که می‌توانید با قرار دادن سرمایه خود در آن‌ها زحمت خرید و نگهداری سکه و طلا را کم کرده و در هر زمان که نیاز داشتید به سرمایه خود دسترسی داشته باشید.

خرید گواهی سپرده سکه طلا یا سرمایه گذاری در بازار آتی سکه نیز از راه‌های دیگری هستند که ممکن است سود بیشتری را هم نصیب شما کنند.

سرمایه گذاری در بازار ارز

سرمایه گذاری در بازار ارز یکی دیگر از روش هایی است که در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است اما این روش با ریسک بالایی که دارد همانطور که به برخی افراد سودهای کلانی رسانده است، بسیاری را هم متحمل ضررهای سنگین کرده است. بعضی افراد هم که در اصطلاح به آن‌ها دلال گفته می‌شود، با خرید و فروش مداوم ارز، از سودهای لحظه‌ای و کوچک بهره می‌برند و این سودهای اندک در حجم بالا می‌تواند ارزنده باشد.

مزایای سرمایه گذاری در بازار ارز

  • امکان سرمایه گذاری اندک
  • نقدشوندگی بالا
  • مناسب برای سرمایه گذاری طولانی مدت

معایب سرمایه گذاری در بازار ارز

  • ریسک سرمایه گذاری بالا
  • احتمال از دست رفتن بخشی از سرمایه در کوتاه مدت
  • نیاز به دانش و منابع معتبر برای خرید به موقع
  • تحلیل پذیر نبودن بازار
  • تلاطم شدید و لحظه‌ای بازار
  • محدودیت‌های قانونی برای خرید و فروش های با حجم بالا
  • خطر دزدیده شدن ارزهای خریداری شده

با داغ شدن مذاکرات مجدد بین ایران و دیگر کشورهای عضو برجام و احتمال لغو تحریم‌ها، احتمال ریزش بازار ارز نیز بالا رفته است. بنابراین سرمایه گذاری در این بازار در این روزها می‌تواند ریسک بسیار بالایی داشته باشد.

انواع روش های سرمایه گذاری در ایران

سرمایه گذاری در اوراق بهادار

اوراق بهادار به برگه‌هایی می‌گویند که نشان دهنده رابطه‌ای بین اشخاص حقوقی و حقیقی در بازارهای مالی مختلف هستند. این روابط دو حالت دارند:

  1. با خرید این اوراق شما به نوعی در مالکیت شرکت یا دارایی سهیم می‌شوید.
  2. این اوراق یک رابطه بدهکار و بستانکار بین افراد حقیقی و حقوقی ایجاد می‌کند که باعث می‌شود شما سهمی در آن شرکت یا دارایی نداشته باشید.

اوراق بدهی، اوراق حقوقی صاحبان سهام و ابزارهای مشتقه سه نوع اصلی اوراق بهادار هستند که یکی از دو حالت گفته شده در بالا را شامل می‌شوند.

اوراق بدهی

اوراق بدهی یکی از انواع اوراق بهادار حالت دوم هستند. اشخاص حقیقی یا حقوقی صادر کننده این اسناد تضمین می‌کنند که در تاریخ معینی بدهی خود را به خریدار اوراق پرداخت کنند. در واقع شما از طریق خریداری اوراق بدهی در تامین مالی شرکت سهیم می‌شوید و شرکت نیز متعهد می‌شود که در سررسیدهای زمانی مشخص، اصل پول و سود آن را به شما پرداخت کند. البته این اوراق به طور معمول توسط دولت و نهادهای دولتی صادر می‌شوند بنابراین می‌توانند سرمایه گذاری تضمین شده‌ای به حساب آیند.

اوراق بدهی خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که از آن بین می‌توان به اوراق قرضه، مشارکت، اجاره و غیره اشاره کرد.

اوراق قرضه

شما با خرید این اوراق، سرمایه خود را در اختیار یک شرکت دولتی یا کسب و کار قرار داده و در سررسیدهای مقرر، اصل و سود پول خود را دریافت می‌کنید. در واقع اوراق قرضه هیچگونه مالکیتی در شرکت به شما نخواهند داد و شرکت‌ها منابع تامین شده را صرف انجام پروژه‌های خود می‌کنند.

مهمترین نهادهایی که اوراق قرضه توزیع می‌کنند، دولت و وزارتخانه‌های آن هستند. میزان و نحوه توزیع این اوراق نیز در بودجه سالیانه کشور مشخص می‌شود. همچنین شهرداری‌ها و شرکت‌های خصوصی نیز اقدام به توزیع اوراق قرضه می‌کنند که شما می‌توانید با خرید آن‌ها به سود تضمین شده خوبی برسید.

مزایای خرید اوراق قرضه

  • سرمایه گذاری کوتاه مدت با ریسک پایین
  • دارای سررسید زمانی مقرر
  • سود تضمین شده مناسب
  • کمک و تامین مالی پروژه‌های بزرگ

معایب سرمایه گذاری در اوراق قرضه

  • سهم نداشتن در شرکت یا دارایی
  • شریک نبودن در سود اصلی شرکت

البته در حال حاضر به دلیل عدم تطابق اوراق قرضه با قوانین بانکداری اسلامی، فروش این اوراق با محدودیت‌هایی روبرو شده است اما شما می‌توانید سرمایه گذاری خود را فراتر از مرزهای ایران برده و اوراق قرضه سایر کشورها را خریداری نمایید.

انواع روش های سرمایه گذاری در ایران

اوراق مشارکت یا اوراق قرضه اسلامی

در دهه‌های اخیر اوراق قرضه اسلامی یا صکوک جایگزین اوراق قرضه شده‌اند. سرمایه گذاران با خرید این اوراق، همانند اوراق قرضه، سرمایه خود را در اختیار نهادها یا شرکت‌ها قرار می‌دهند با این تفاوت که سرمایه گذاری در اوراق صکوک علاوه بر تامین مالی پروژه‌ها، صرف خرید دارایی‌های مورد نیاز شرکت نیز می‌شود. بنابراین اوراق صکوک دست نهادها و شرکت‌ها را در هزینه منابع مالی تامین شده باز می‌گذارد.

در این صورت سرمایه گذاران نیز در دارایی خریداری شده و سود یا ضرر ناشی از آن سهیم خواهند شد. این اوراق با وجود ریسک بالاتر، امکان بهره مندی شما از سود بیشتر را هم تضمین می‌کنند.

مزایای سرمایه گذاری در اوراق مشارکت اسلامی

  • دارای موعد مقرر سررسید
  • سرمایه گذاری کوتاه مدت با ریسک پایین
  • کمک به تامین مالی شرکت‌ها و ارگان‌های دولتی
  • سهیم شدن در دارایی شرکت
  • امکان بهره مندی از سود بالاتر

معایب سرمایه گذاری در اوراق مشارکت اسلامی

  • سرمایه گذاری با ریسک بالاتر از اوراق قرضه
  • احتمال سهیم شدن در ضرر دارایی خریداری شده

سرمایه گذاری در اوراق اجاره

اوراق اجاره که آن را اوراق صکوک اجاره نیز می‌نامند، شبیه به همان اوراق مشارکت است با این تفاوت که سرمایه گذاران به صورت مستقیم اوراق را از شرکت یا نهاد مذکور خریداری نمی‌کنند بلکه یک نهاد واسط مسئولیت جمع‌آوری منابع مالی از سرمایه گذاران را بر عهده می‌گیرد. سپس با مبلغ جمع‌آوری شده دارایی مورد نیاز شرکت مذکور را خریداری کرده و به شرکت اجاره می‌دهد. شرکت نیز موظف است که تا زمانی که بتواند اصل مبلغ سرمایه گذاران را به آن‌ها باز گرداند، سود استفاده از دارایی مذکور را در اقساط مشخص برای آن‌ها واریز نماید.

مزایای سرمایه گذاری در اوراق اجاره

  • سرمایه گذاری کوتاه مدت با ریسک پایین
  • سود تضمین شده مشخص
  • موعد سررسید مقرر
  • کمک به تامین مالی شرکت‌ها و ارگان‌های دولتی

معایب سرمایه گذاری در اوراق اجاره

  • سهیم نبودن در سود اصلی شرکت
  • ارتباط غیر مستقیم با شرکت

سرمایه گذاری در اوراق سپرده بانکی

اوراق سپرده بانکی توسط بانک‌ها صادر شده و شباهت بسیاری به سپرده‌های بانکی دارند. البته معمولا نرخ سود اوراق بانکی بیشتر از سپرده‌های عادی بانک‌ها است. به طور معمول نرخ سود اوراق سپرده بانکی یکساله ۲۰ درصد خواهد بود. با سرمایه گذاری در این اوراق، بانک به شما تضمین می‌دهد که در تاریخ مشخصی اصل پول را به همراه سود آن به شما بازگرداند.

اوراق سپرده بانکی به دو صورت هستند: برخی از آن‌ها قابل انتقال به غیر هستند یعنی شما می‌توانید قبل از موعد سررسید اوراق خود را به فروش رسانید. برخی دیگر از اوراق بانکی قابل انتقال نبوده و باید تا زمان سررسید آن را نگهداری کنید.

مزایای اوراق سپرده بانکی

  • سود بالاتر از سپرده عادی بانکی
  • سرمایه گذاری کوتاه مدت با ریسک پایین
  • سود تضمین شده

معایب سرمایه گذاری در اوراق سپرده بانکی

  • سود پایین‌تر نسبت به دیگر روش های سرمایه گذاری

اوراق حقوق صاحبان سهام

از دیگر روش های سرمایه گذاری در چند سال اخیر محبوبیت بالایی در بین عموم مردم پیدا کرد، اوراق صاحبان سهام یا سرمایه گذاری در بازار بورس است. اوراق صاحبان سهام یک نوع اوراق بهادار است که سرمایه گذار را در دارایی یا شرکت مذکور شریک می‌کند. بازار بورس اصلی‌ترین بازار برای خرید و فروش اوراق صاحبان سهام است که افراد با خرید سهام، منابع مورد نیاز شرکت را تامین کرده و در نهایت در سود و زیان آن شریک می‌شوند. به دلیل مهم بودن بازار بورس در انواع روش های سرمایه گذاری در ایران، در ادامه به طور مفصل به آن می‌پردازیم.

انواع روش های سرمایه گذاری در ایران

سرمایه گذاری در ابزارهای مشتقه

ابزارهای مشتقه به سرمایه گذاری روی مواردی می‌گویند که ارزش خود را از چیزهای دیگری به دست می‌آورند و به تنهایی ارزشی ندارند. ارزش واقعی آنها به مواردی همچون قیمت طلا، اوراق بهادار، ارز و غیره وابسته است.

این بازار در ایران بسیار ناشناخته مانده است و شاید ورود به آن‌ها بتواند برای شما منفعت زیادی را به دست آورد. در حال حاضر دو نوع ابزار مشتقه در ایران وجود دارد که شامل قراردهای آتی و اختیار معاملات در بازار فرابورس ایران می‌شوند.

قراردهای آتی

در این قراردادها که به دو دسته آتی سهام و کالا تقسیم می‌شوند، فروشنده و خریدار در خصوص خرید و فروش کالا یا سهامی خاص در آینده به توافق می‌رسند. در واقع خریدار متعهد می‌شود که در زمان مشخص و با قیمت توافق شده آن سهام یا کالا را در آینده مشخص از فروشنده خریداری نماید. فروشنده نیز باید متعهد شود که در زمان معین کالا یا سهام را به قیمت توافق شده به خریدار تحویل می‌دهد.

قراردادهای اختیار معامله

این قراردادها که به دو گروه اختیار خرید و اختیار فروش تقسیم می‌شوند، همانند قراردهای آتی امکان معامله در آینده مشخص را به خریدار و فروشنده می‌دهد.

انواع روش های سرمایه گذاری در ایران

سرمایه گذاری در بازار بورس

سرمایه گذاری در بازار بورس به دو صورت امکان پذیر است:

۱. سرمایه گذاری مستقیم

در این روش، سرمایه گذار به صورت مستقیم و شخصا از طریق شرکت‌های کارگزاری و با داشتن کد بورسی، به خرید و فروش سهام می‌پردازد. در سرمایه گذاری به روش مستقیم چند نوع سهام وجود دارد:

سهام عادی: اصلی‌ترین روش سرمایه گذاری در بورس از طریق سهام عادی است. بدین صورت که هر شرکت با توجه به میزان سرمایه خود، تعدادی سهم در بازار بورس عرضه می‌کند. افراد حقیقی یا حقوقی با خرید این سهام در تامین منابع مالی مورد نیاز شرکت و در نهایت در سود و زیان آن شریک می‌شوند. دارندگان این سهام علاوه بر شراکت در سود و زیان، حق رای و شرکت در مجامع و همچنین دریافت اطلاعات از فعالیت‌های اقتصادی شرکت را دارا هستند. همچنین در صورت افزایش سرمایه شرکت، دارندگان سهام آن، حق تقدم خرید سهام جدید را هم دارند.

سهام ممتاز: برخی از شرکت‌ها برای جذب و تشویق سرمایه گذاران، اقدام به انتشار سهام ممتاز می‌زنند. این سهام دارای امتیازهای بالاتری نسبت به سهام عادی بوده و در نهایت سود بیشتری نیز برای سرمایه گذاران به ارمغان می‌آورد. دارندگان این سهام، در زمان تقسیم سود شرکت نسبت به سهامداران عادی در اولویت بوده و سود بیشتری نیز دریافت می‌کنند. همچنین حق رای بالاتر و تقدم بیشتری در خرید سهام جدید دارند.

سهام عادی و ممتاز دو گروه اصلی سهام در بازار بورس هستند. به طور کلی سرمایه گذاری مستقیم در بورس کاری با ریسک بالا و نیازمند دانش بسیار اما با امکان بهره مندی از سودهای کلان است.

مزایای سرمایه گذاری مستقیم در بازار بورس

  • امکان سرمایه گذاری کوتاه مدت یا بلند مدت
  • بهره مندی از سودهای کلان
  • امکان سرمایه گذاری‌های خرد و کلان
  • مناسب برای تمام اقشار جامعه
  • قابل تحلیل بودن بازار بورس
  • امکان نقدینگی بالا
  • سهولت دسترسی به کمک اینترنت، تلفن همراه یا کامپیوتر
  • شفافیت اطلاعات
  • کمک به اقتصاد شرکت و تامین مالی شرکت ها
  • رشد اهرمی نسبت به تورم که این بازار را به بهترین گزینه سرمایه گذاری تبدیل کرده است .

معایب سرمایه گذاری در بازار بورس

  • نیازمند دانش و تجربه بالا
  • امکان ضرر بالا در صورت انتخاب اشتباه
  • امکان قفل شدن سرمایه در صف‌های فروش

۲. سرمایه گذاری غیر مستقیم

در روش سرمایه گذاری غیر مستقیم، شما سرمایه خود را در اختیار صندوق‌های سرمایه گذاری مختلفی که در بازار بورس قرار دارند، قرار می‌دهید. این صندوق‌ها انواع مختلفی دارند که شامل صندوق‌های بر مبنای قیمت طلا، سکه، ارز، مسکن و غیره و همچنین صندوق‌های سبدگردان هستند. به طور مثال در صورتی که می‌خواهید روی نوسانات قیمت طلا سرمایه گذاری کنید، می‌توانید به جای زحمت خرید طلا، روی صندوق‌های طلا سرمایه گذاری کرده و پس از دریافت سود مورد نظر خود، به راحتی سهام خود را به فروش رسانید.

صندوق‌های سرمایه گذاری همانند سهام عادی هستند. یعنی شما سهام صندوق سرمایه گذاری مورد نظر خود را خریداری کرده و در نهایت با افزایش قیمت کالای مورد نظر، شما هم به نسبت سهام خود به سود می‌رسید. اما صندوق‌های سبدگردان متفاوت هستند. در این صندوق‌ها مالکیت دارایی به طور کامل با شما است اما تحلیل و چگونگی خرید و فروش به افراد متخصص واگذار می‌شود.

مزایای سرمایه گذاری غیر مستقیم

  • بدون نیاز به دانش فنی زیاد
  • ریسک پایین‌تر نسبت به سرمایه گذاری مستقیم
  • سپردن سرمایه به افر اد متخصص
  • وجود صندوق‌های سرمایه گذاری مختلف
  • امکان سرمایه گذاری خرد و کلان
  • نقدشوندگی بالا
  • مناسب تمام اقشار جامعه

معایب سرمایه گذاری غیر مستقیم

  • امکان دریافت سود پایین‌تر از سرمایه گذاری مستقیم

بنابراین با توجه به موارد گفته شده، در صورتی که دانش چندانی از بورس ندارید، بهتر است ابتدا در صندوق‌های مختلف بورس سرمایه گذاری نمایید و ریسک سرمایه گذاری خود را کاهش دهید. سپس به مرور زمان و با بالا بردن دانش و تجربه خود، به صورت مستقیم به سرمایه گذاری در بورس پرداخته و از سودهای کوتاه مدت و بلند مدت خود لذت ببرید. همچنین می‌توانید با دانش خود سراغ بورس کشورهای دیگر هم بروید و سودهای بیشتری را برای سرمایه خود به ارمغان آورید.

انواع روش های سرمایه گذاری در ایران

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

یکی از دیگر از روش های سرمایه گذاری که این روزها بسیار مورد علاقه قرار گرفته است، ارزهای دیجیتال هستند. رشد ارزهای دیجیتال به قدری سریع بوده است که به سرعت جای خود را در میان بازارهای مالی سنتی باز کردند. سودآوری برخی از این ارزها در چند سال اخیر به قدری زیاد بوده است که حتی موسسات مالی بزرگ نیز نتوانسته‌اند از آن چشم پوشی کنند.

ارزهای دیجیتال در حال حاضر به عنوان یک واحد پولی به حساب می‌آیند و برخی از شرکت‌های معتبر و بزرگ امکان خرید کالای خود از طریق این ارزها را فراهم کرده‌اند. وجود این ارزها مرزهای تراکنش‌های مالی را از بین برده است و همه می‌توانند به راحتی برای هر فرد یا شرکتی در هر کجای دنیا پول واریز نمایند.

آشنایی با دنیای ارزهای دیجیتال و رمز ارزها درهای بزرگی از سودهای کلان را برای شما می‌گشاید. به گفته متخصصان مالی آینده این ارزها بسیار روشن‌تر از امروز بوده و سرمایه گذاری در آن‌ها برای شما بسیار مفید خواهد بود. اما فراموش نکنید که خرید و فروش ارزهای دیجیتالی همانند سهام بورس نیازمند دانش و تحلیل مناسب است. به دلیل شبانه روزی بودن بازار ارزهای دیجیتالی، رصد لحظه به لحظه برخی از آن‌ها مهم بوده و مدت کوتاهی غفلت ممکن است باعث ضرر زیادی برای شما شود.

مزایای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

  • امکان سرمایه گذاری خرد و کلان
  • مناسب برای تمام اقشار جامعه
  • وجود ارزهای زیاد با ویژگی‌های متفاوت
  • امکان بهره مندی از سودهای کلان
  • قابلیت استفاده از آن‌ها برای جابجایی مالی بین المللی
  • شبانه روزی بودن خرید و فروش
  • پیشرفت روز افزون دنیای ارزهای دیجیتال
  • امکان تحلیل چارت‌های قیمتی
  • حفظ و نگهداری آسان ارزها
  • دسترسی آسان به صرافی‌های داخلی و خارجی معتبر

معایب سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

  • نیاز به تجربه و دانش زیاد
  • نوسانات شدید و احتمال ضرر بالا
  • امکان مسدود شدن اکانت در برخی صرافی‌های خارجی به دلیل تحریم

البته برای تمام این معایب راهکارهایی وجود دارد که با کسب دانش و تجربه در این حوزه میتوانید این معایب را پوشش دهید .

با وجودی که از تولید ارزهای دیجیتال تنها چند سال می‌گذرد، اما رشد سریع آن‌ها و آینده روشنی که در انتظار این ارزها است، برای سرمایه گذاران فرصت بسیار خوبی خواهد بود. اما فراموش نکنید که ورود به این حوزه بدون اطلاعات و تجربه کافی ممکن است ضررهای زیادی را هم برای شما به همراه داشته باشد. بنابراین از همین امروز آموزش را شروع کنید تا هرچه زودتر با دانش کافی سودهای بسیاری برای خود به ارمغان آورید.

سخن پایانی درباره انواع روش های سرمایه گذاری در ایران

در این مقاله تلاش کردیم تا راه‌های مختلف شناخته شده و نشده سرمایه گذاری در ایران را بررسی کرده و به شما این امکان را بدهیم تا با دیدی باز به سرمایه گذاری بپردازید. مهم‌ترین سخن ما برای شما این است که با هر سطح درآمدی که هستید برای داشتن آینده‌ای بهتر از همین الان شروع به سرمایه گذاری بخشی از درآمد خود کنید. حتی اگر دانش کافی برای ورود به بازارهای مالی مختلف را ندارید، می‌توانید از آموزش‌های متنوع و جامعی که به راحتی در سایت ما یا سایت‌های دیگر در دسترس هستند و همچنین با شرکت در کلاس‌های آموزشی معتبر، دانش مورد نیاز را کسب کرده و به سرعت پیشرفت نمایید.

فراموش نکنید که صرف کردن بخشی از سرمایه و زمان خود روی آموزش صحیح، خود نوعی سرمایه گذاری به حساب می‌آید. اگر این مقاله را تا به اینجا خوانده‌اید، مطمئن هستیم که از همین الان شروع به یادگیری کرده‌اید. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر مشاوران ما در خدمت شما هستند.

سوالات متداول

انواع مدل های سرمایه گذاری در ایران چیست؟

سرمایه گذاری مستقیم و غیر مستقیم، کوتاه مدت و طولانی مدت

انواع روش های سرمایه گذاری در ایران چیست؟

سرمایه گذاری در بازار بورس، طلا، ارز، سکه، ارز دیجیتال و …

بهترین روش سرمایه گذاری با سود بالا در ایران چیست؟

سرمایه گذاری در ارز دیجیتال.

مطمئن ترین روش سرمایه گذاری در ایران چیست؟

سرمایه گذاری در بازار مسکن و طلا.

ترتیب پیشنهادی مطالعه مقالات این بخش…



Source

Leave A Reply

Your email address will not be published.