استراتژی معاملاتی چیست | ویژگی های استراتژی فارکس – کانون بورس + جزئیات کامل

0 51

استراتژی معاملاتی چیست | ویژگی های استراتژی فارکس – کانون بورس – آربی سیگنال

شما در حال مطالعه مقاله ۱۲ از ۱۲ در این سرفصل آموزش رایگان هستید.

استراتژی معاملاتی چیست و چگونه استراتژی معاملاتی بسازیم. انواع استراتژی معاملاتی کدامند و بهترین نمونه استراتژی معاملاتی چیست. این سوالات اولین سوالاتی هستند که یک تریدر قبل از ورود به بازارهای مالی مانند فارکس یا ارز دیجیتال و حتی بازار بورس ایران باید به آن پاسخ دهد. درک اینکه استراتژی معاملاتی چیست و چگونه می‌توان یک استراتژی معاملاتی ساخت تاثیر بسیار زیادی روی روند معاملات در بازارهای مالی دارد و اگر تریدری در این باره به یک جمع‌بندی دقیق نرسیده باشد، عملاً آماده ترید و سرمایه گذاری در بازارهای با ریسک بسیار بالا مانند فارکس و ارز دیجیتال نیست. اهمیت این موضوع دقیقاً برابر با اهمیت موفقیت یا عدم موفقیت در معاملات بازار فارکس و ارز دیجیتال است که قرار است در این مقاله به صورت جامع به آن بپردازیم.

جالب است بدانید که اکثر تریدرهای ایرانی دائماً به دنبال پیدا کردن بهترین استراتژی معاملاتی فارکس و بهترین استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال و حتی بهترین استراتژی معاملاتی بورس ایران هستند. اما غافل از اینکه شناخت آنها نسبت به استراتژی معاملاتی هنوز کامل نبوده و نمی‌توانند حتی با داشتن یک استراتژی معاملاتی کامل و جامع هم در فرایند ترید در بازارهای مالی به موفقیت برسند.

نمونه بارز برای این موضوع دو دانشجویی است که هر دو در یک دوره آموزشی شرکت کرده و از یک روند آموزشی برخوردار و از استراتژی های معاملاتی کاملاً مشابه با یکدیگر استفاده می‌کنند. به صورت مکرر پیش می‌آید که یکی از این دو دانشجو به موفقیت کامل در فرایند ترید در بازارهای مالی رسیده اما دومی هیچ نصیبی از سودهای هیجان انگیز بازارهای مالی نمی‌برد. این مهم به وضوح نشان می‌دهد که اولاً تریدرهای ایرانی درک کامل و صحیحی از استراتژی های معاملاتی و نحوه استفاده از آنها در بازار نداشته و از این گذشته ترید در بازارهای مالی تنها متکی به داشتن یک استراتژی معاملاتی مناسب نیست و فاکتورهای دیگری هم در این باره تاثیرگذار هستند.

اگر شما درک کاملی نسبت به استراتژی های معاملاتی به کار گرفته شده در بازارهای مالی داشته باشید،  اولاً به این نتیجه می‌رسید که چه مواقعی از آنها استفاده کنید و چه واقعی از آنها استفاده نکنید و از این گذشته درک می‌کنید که استراتژی ها همیشه موفقیت آمیز نبوده و هر لحظه ممکن است شاهد به وجود آمدن چالش‌هایی در روند استفاده از یک استراتژی معاملاتی در بازار باشید.

نکته بسیار جالب درباره لیل بازارهای مالی این است که دو تریدر با یک میزان سواد مالی و سواد تحلیل تکنیکال در یک لحظه دو تصمیم کاملاً متفاوت برای سرمایه گذاری در بازار می‌گیرند. یکی تصمیم به ورود به یک معامله خرید گرفته و دیگری ترجیح می‌دهد تا با یک معامله فروش به سود برسد. حتی این میزان تفاوت و تمایز را نیز در فرایند معاملات کاربران در بازارهای مالی شاهد هستیم که نشان از پیچیده بودن فرایند تحلیل تکنیکال و استفاده از روش‌ها و استراتژی های معاملاتی مختلف دارد.

با توجه به تمام این چالش‌ها در کانون بورس بر آن شدیم تا در یک مقاله کامل و جامع برای شما تشریح کنیم که استراتژی معاملاتی چیست و چگونه استراتژی معاملاتی بسازیم. شناخت ویژگی‌های لازم و کافی برای استراتژی معاملاتی باعث می‌شود تا تریدرهای ایرانی بتوانند ه صورت کاملاً آگاهانه نسبت به شرایط استفاده از این استراتژی ها اقدام کنند. البته ما در مقالات جداگانه به بررسی و معرفی بهترین استراتژی های معاملاتی در بازارهای مالی هم خواهیم پرداخت اما قبل از آن توصیه می‌کنیم که حتماً این مقاله را مطالعه کنید تا به درک و شناخت کافی درباره نحوه استفاده از این استراتژی ها برسید. هرگز این مقاله را ساده نینگارید و به صورت کامل به نکات گفته شده در آن دقت کنید.

استراتژی معاملاتی چیست

استراتژی معاملاتی چیست

در اولین قدم باید بدانید که استراتژی معاملاتی چیست و چه تعریفی برای آن می‌توان برای بازارهای مالی پرریسک مانند فارکس یا ارز دیجیتال بیان کرد. استراتژی معاملاتی در واقع صفر تا صد شروع تا انتهای هر معامله شما در بازار است. برای اینکه شما در بازارهای مالی ترید کنید لازم است تا قیمتی را به عنوان قیمت ورود به معامله انتخاب کرده و معامله خود را در آن انجام دهید. در قدم بعدی بایستی قیمتی را برای خروج از معامله و گرفتن سود خود انتخاب کنید و همچنین در نهایت لازم است تا حد ضرر و شرایط معامله را نیز در نظر بگیرید.

تمام این نکات نیاز به استفاده از روش‌های مختلف تحلیل تکنیکال دارد و شما برای به کارگیری آنها نیاز به یک استراتژی معاملاتی دارید. استراتژی معاملاتی در واقع روش و اسلوبی است که برای شما تعیین می‌کند چه مواقعی وارد معامله شوید و چه مواقعی از آن خارج شوید. برای اینکه با تعریف استراتژی معاملاتی در بازار بهتر و بیشتر آشنا شوید باید بدانید که یک استراتژی معاملاتی قرار است به سوالات زیر برای شما پاسخ دهد:

  • در چه قیمتی معامله خود را در بازار باز کنم؟
  • تریگر ورود من به معامله چیست؟
  • حد ضرر معامله کجاست؟
  • حد سود معامله کجاست؟
  • نحوه تریلینگ استاپ چگونه است؟
  • در چه شرایطی معامله مورد نظر کیفیت پایینی داشته و نمی‌توان به آن وارد شد؟
  • در چه شرایطی اعتبار معامله بالا خواهد بود و ترید کردن می‌تواند سود خوبی را به دنبال داشته باشد؟

برای پاسخ دادن به این سوالات در ترید در بازارهای مالی شما نیاز به روش‌های تکنیکالی دارید و در استراتژی های معاملاتی موجود شما بر اساس اصول تحلیل تکنیکال می‌توانید درباره هر یک از این سوالات تصمیم‌گیری کنید. روش‌های بسیار زیادی برای پاسخ دادن به این سوالات در بازارهای مالی تعریف شده که هر کس بنا به میزان دانش و مهارتی که به دست آورده از این روش‌ها استفاده می‌کنند.

از تحلیل تکنیکال کلاسیک گرفته تا روش‌های مدرن پرایس اکشن همگی ول و قواعدی دارند که با به کارگیری آنها شما می‌توانید در هر زمان که معامله می‌کنید، به این سوالات پاسخ دهید. فراموش نکنید که استفاده از استراتژی معاملاتی بایستی با دقت به تمام نکات گفته شده در بالا انجام پذیرد و شما حتماً باید از روش‌هایی استفاده کنید که به تک تک این سوالات پاسخ دهد.

در ادامه برای شما تشریح خواهیم کرد که چگونه استراتژی معاملاتی بسازیم اما تا همین جای مقاله شما باید به این درک رسیده باشید که ساختن استراتژی معاملاتی نیاز به رسیدن به چنین فاکتورهایی دارد و اگر شما نتوانید تمام این آیتم‌ها و فاکتورها را در معاملات خود به کار بگیرید، عملاً ساختن استراتژی معاملاتی هم برای شما امکان‌پذیر نخواهد بود. پاسخ این سوالات هر یک از جمله اجزای استراتژی معاملاتی هستند و شما برای ساختن استراتژی معاملاتی بایستی به آنها توجه نمایید.

استراتژی معاملاتی چیست

اهمیت استراتژی معاملاتی چیست

اهمیت استراتژی معاملاتی چیست و آیا برای موفقیت در فرایند ترید در بازارهای مالی حتماً باید از استراتژی معاملاتی استفاده کنیم و بدانیم که چگونه استراتژی معاملاتی بسازیم. یا اگر بخواهیم سوال بهتری در این باره داشته باشیم این است که آیا بدون استراتژی معاملاتی هم می‌توان در فرایند ترید در فارکس یا ترید در ارز دیجیتال به موفقیت رسید یا خیر؟

قبل از هر چیزی باید یادآوری کنیم که هیچ استراتژی معاملاتی تضمین کننده موفقیت شما در فرایند ترید در بازارهای مالی نیست و حتی اگر شما از بهترین و مدرن‌ترین استراتژی معاملاتی هم استفاده کنید هیچ تضمینی برای موفقیت شما در بازار وجود ندارد. اما نکته مهم این موضوع اینجاست که بدون استراتژی معاملاتی شما هیچ شانسی برای موفقیت نداشته و قطعاً در فرایند ترید شکست خواهید خورد.

البته هرچند سرمایه ‌گذاری در بازه های زمانی طولانی مدت چند ساله در بازارهای مالی مختلف مانند بازار سکه یا بازار طلا و دلار و حتی بازار بورس ایران ممکن است نتایجی را برای شما به دنبال داشته باشد، اما در فرایند سرمایه گذاری کوتاه مدت و ترید عملاً بدون استراتژی معاملاتی شکست شما تضمین شده خواهد بود و هیچ شانسی برای رسیدن به موفقیت ندارید.

افراد بسیار زیادی هستند که در یک ترید و در یک معامله تمام دارایی خود را در بازار فارکس یا ارز دیجیتال از دست می‌دهند و ون کوچک‌ترین سودی بازار را ترک می‌کنند. آنها نمی‌دانند که اصلاً در کدام قیمت باید وارد معامله شوند و کدام قیمت برای خروج از معامله برای آنها بهتر است. این مهم نشان از این دارد که این افراد هیچ شناختی نسبت به شرایط استفاده از استراتژی معاملاتی در معاملات خود نداشته و از این رو دائماً در حال شکست خوردن هستند.

با استراتژی معاملاتی شما از قبل باید تعیین کنید که در چه شرایطی باید از بازار خارج شوید و کدام نقطه بهترین قیمت برای گرفتن سود برای شما است؟ در چه شرایطی اعتبار معامله شما زیاد خواهد بود و در کدام شرایط هم احتمال رسیدن به موفقیت برای شما کمتر است؟ تنها با رسیدن به پاسخ این سوالات است که شما می‌توانید تبدیل به یک تریدر حرفه‌ای و موفق در بازارهای مالی شوید و بدون شناخت این موارد عملاً رسیدن به موفقیت در فرایند ترید در بازارهای مالی با ریسک بالا امکان‌پذیر نیست.

هیچ استراتژی معاملاتی تضمین کننده موفقیت شما در ترید در بازارهای مالی نیست اما بدون استراتژی معاملاتی شما قطعاً در معاملات خود شکست خواهید خورد و هیچ راهی برای موفقیت در ترید نخواهید داشت. همین جمله اهمیت استراتژی معاملاتی را به خوبی نشان می‌دهد.

استراتژی معاملاتی چیست

ویژگی های استراتژی معاملاتی چیست

ویژگی های استراتژی معاملاتی چیست و با در نظر گرفتن کدام ویژگی‌ها و شرایط می‌توانیم بهترین استراتژی های معاملاتی را بسازیم؟ پاسخ این سوال نیز در واقع می‌تواند یک راهنمای کامل برای رسیدن به پاسخ سوال چگونه استراتژی معاملاتی بسازیم باشد. معرفی ویژگی‌های استراتژی های معاملاتی م برای شناخت هرچه بهتر این استراتژی ها و هم برای به کارگیری درست‌تر و بهتر آنها در بازار لازم است.

وقتی شما استراتژی معاملاتی را مشاهده کنید که شرایط و ویژگی‌های گفته شده در ادامه را نداشته باشد عملاً شما با استراتژی معاملاتی خوبی روبرو نیستید و باید به دنبال گزینه‌ای باشید که کیفیت بهتری را برای شما در معاملات ایجاد کند. معامله‌گری در بازارهای مالی با ریسک بسیار بالا مانند فارکس و ارز دیجیتال نیاز به دقت به تمام گزینه‌ها و شرایط دارد و اگر شما کوچک‌ترین گزینه‌ای را در این باره نادیده بگیرید عملاً معاملات شما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

بله همه ما می‌دانیم که موفقیت در معاملات بازارهای مالی تنها منوط به استفاده از یک استراتژی معاملاتی نبوده و فاکتورهای مختلف دیگری هم در این باره تاثیر خواهند داشت اما به هر حال تا زمانی که شما کیفیت استراتژی معاملاتی خود را به حد مطلوب نرسانده و نحوه به کارگیری آن در بازار را نیز به خوبی ندانید عملاً شانس موفقیت شما بسیار پایین خواهد بود. چه بسا افراد و تریدرهای بسیار زیادی هستند که با وجود دسترسی به استراتژی های معاملاتی با کیفیت بالا نحوه به کارگیری صحیح آنها را نمی‌دانند و همین موضوع باعث شده تا آنها حتی با بهترین استراتژی های معاملاتی هم نتوانند به سود برسند.

یک استراتژی معاملاتی در واقع چهارچوب معاملات شما در بازارهای مالی است و نقشه مسیر شما در معاملات این بازارها محسوب می‌شود. اگر شما نقشه خوانی بلد نباشید و نتوانید از بهترین نقشه برای ترید در بازارهای مالی هم به خوبی استفاده کنید، عملاً شانس شما برای رسیدن به مقصد نهایی بسیار کم خواهد بود و نمی‌توانید موفقیت خود را تضمین کنید. هرچند بهترین نقشه‌ها هم ممکن است با چالش‌هایی همراه باشند و نتوانند کیفیت بالایی از خود به نمایش بگذارند اما به هر حال بدون نقشه ورود به یک بازاری با ریسک بسیار زیاد و مسیرهای پر پیچ و خم عملاً نتیجه جز نابودی شما به دنبال نداشته و تمام دارایی‌های خود را در این شرایط از دست خواهید داد.

استراتژی معاملاتی چیست

۱- نقاط ورود دقیق

اولین ویژگی از یژگی‌های استراتژی معاملاتی داشتن نقاط ورود دقیق است. نقطه ورود دقیق به این معنا است که شما باید دقیقاً بدانید که در چه قیمتی باید وارد معاملات بازار شوید. بازار در حال ریزش است و شما قصد ورود به معامله خرید دارید در کدام نقطه و در کدام قیمت خرید خود را انجام دهید. بازار به محلی رسیده که شرایط بسیار خوبی برای ورود به یک معامله فروش دارد اما در چه قیمتی باید معامله را انجام دهیم. دقت کنید که استراتژی معاملاتی بایستی نقطه ورود به معامله را به صورت دقیق و کاملاً کمی در اختیار شما قرار دهد و معرفی یک ناحیه به هیچ وجه نشان دهنده یک استراتژی معاملاتی خوب نیست.

متاسفانه شاهد هستیم که خیلی از اساتید آموزش فارکس یا آموزش ارز دیجیتال اقدام به معرفی استراتژی های معاملاتی مبنی بر واحی جذاب برای خرید و فروش می‌نمایند. به عنوان مثال در بازار فارکس اقدام به معرفی یک ناحیه ۳۰ پیپی به عنوان منطقه‌ای مناسب برای ورود به معامله تعریف می‌کنند اما هیچ اشاره‌ای به نقطه دقیق قیمت ندارند. در شرایط فعلی بازارهای مالی ریسک سرمایه گذاری به مقدار قابل توجهی افزایش یافته عملاً چنین استراتژی هایی هیچ جایگاهی ندارند و به هیچ وجه نمی‌توان روی آنها حساب کرد. شما حتماً باید از استراتژی های معاملاتی استفاده کنید که به صورت کاملاً دقیق و عددی نقطه ورود به معامله را برای شما مشخص نماید تا بتوانید از آن برای پیشبرد اهداف معاملاتی خود در بازار استفاده کنید.

۲- حد ضرر

احتمالاً می‌دانید که حد ضرر چیست و چه اهمیتی در معاملات شما در بازار فارکس و ارز دیجیتال دارد. اگر شما از حد ضرر مناسب در معاملات خود استفاده نکنید اولاً ممکن است با ضرر بسیار زیادی همراه شوید و از این گذشته حتی این امکان وجود دارد که معاملات سودآور شما نیز تبدیل به یک معامله زیان آور شود. تعیین دقیق حد ضرر یکی از پرچال‌ترین و مهم‌ترین بخش‌ها در فرایند تحلیل تکنیکال و ترید در بازارهای مالی است و هر کسی دانش و مهارت کافی برای تعیین دقیق حد ضرر را ندارد.

یکی از مهمترین چالش‌های استراتژی های معاملاتی مختلف موجود و مورد استفاده توسط کاربران همین اشتباهاتی است که آنها در تعیین حد ضرر افراد نشان می‌دهند. معمولا یا شاهد به کارگیری حد ضررهای بسیار گسترده با یان‌های بزرگ هستیم و یا ممکن است حد ضررهایی با مقدار کم در نظر گرفته شود که عملاً معامله شما را در جایی که هنوز امید زیادی برای برگشت وجود دارد ببندد.

حد ضرر یکی از مهمترین فاکتورها در ساختن یک استراتژی معاملاتی است و شما حتماً باید از استراتژی های معاملاتی استفاده کنید که در تعیین دقیق حد ضرر خوب عمل کرده و شرایط بسیار مناسبی در این باره دارا هستند. دو نکته بسیار مهمی که تعیین می‌کند که آیا یک استراتژی معاملاتی از حد ضررهای خوبی استفاده می‌کند به شرح زیر است:

  • اول اینکه در صورت فعال شدن حد ضرر معامله، قیمت دیگر در جهت مورد انتظار شما برنگردد و مسیر آن بر خلاف مسیر مورد انتظار شما ادامه پیدا کند.
  • از این گذشته معاملات شما دائماً با حد ضرر همراه نباشد.
  • اگر در بک تست استفاده از یک استراتژی معاملاتی در بازار به چنین نتیجه رسیدید می‌توانید به استراتژی معاملاتی مورد نظر از نظر حد ضرر حساب کنید. درک صحیح این نکته می‌تواند یکی از برگ برنده های اصلی شما در معاملات بازارهای مالی باشد.

استراتژی معاملاتی چیست

۳- حد سود

ویژگی بعدی که یک استراتژی معاملاتی باید داشته باشد تعیین دقیق حد سود یا نقطه خروج از بازار بعد از رسیدن به سود است. متاسفانه اکثر استراتژی های معاملاتی به کار گرفته شده توسط کاربران در تعیین دقیق حد سود با چالش روبرو هستند و خیلی از افراد به صورت دستی معاملات خود را بعد از ورود به سود می‌بندند.

فرض کنید که شما یک معامله جذاب در بازار فارکس باز کرده و معامله شما به مسیر رشد و رسیدن به سود ادامه می‌دهد. اما شما در لحظه در بازار حضور ندارید و مدیریتی روی معامله خود نداشته و با تعیین حد ضرر و حد سود به دنبال سودگیری از معامله مورد نظر هستید. معامله شما مسیر سود را در پیش گرفته و تنها در فاصله کمی از حد سود برمی‌گردد. وقتی شما حساب معاملاتی خود را باز می‌کنید متوجه می‌شوید که بازار تا نزدیکی حد سود شما پیشرفت کرده اما بلافاصله برگشته و حالا شما با یک معامله زیان آور روبرو هستید.

در قدم اول ممکن است آه و افسوس شما را فرا بگیرد اما واقعیت اینجاست که اگر این موضوع چندین بار تکرار شود نشان از این دارد که استراتژی معاملاتی شما از نظر تعیین حد سود با چالش‌هایی روبرو بوده و باید چاره‌ای برای آن بیندیشید. با این مثال احتمالاً متوجه شدید که اهمیت تعیین حد سود به صورت کاملاً دقیق و مناسب چقدر می‌تواند روی کیفیت معاملات شما در بازار تاثیر داشته باشد.

اینکه بسیاری از معامله‌گران و کاربران در بازارهای مالی بعد از ورود به سود معاملات خود را به صورت دستی می‌بندند، نشان از یک نقطه ضعف بزرگ در روند معاملات آنها و استراتژی معاملاتی آنها دارد. یک استراتژی معاملاتی مناسب حتماً باید حد سود معاملات شما را به صورت دقیق تعیین کند و این حد سود البته کیفیت مناسبی هم داشته باشد.

اگر معاملات شما به صورت پی در پی وارد سود شده اما حد سود شما را فعال نکرده و برمی‌گردد و یا بعد از برخورد به حد سود شما مسیر بسیار زیادی را ادامه می‌دهد، نشان از وجود یک نقطه ضعف بزرگ در حد سود معاملاتی شما داشته و این مهم حتماً باید در استراتژی معاملاتی شما اصلاح شود.

۴- نسبت ریوارد به ریسک

همچنین برای پاسخ دادن به سوال چگونه استراتژی معاملاتی بسازیم حتماً باید به نسبت ریوارد به ریسک استراتژی های معاملاتی خود نیز دقت کنید. بیایید یک مثال بسیار ساده درباره یک استراتژی معاملاتی را درباره نسبت ریوارد به ریسک با هم مرور کنیم. در استراتژی معاملاتی شکست خط روند بعد از به وجود آمدن واگرایی در اندیکاتور مکدی یا rsi معامله‌گران بعد از شکست خط روند و در صورتی که واگرایی بر روی نمودار قیمت در روند قبلی وجود داشته باشد، وارد معامله در خلاف جهت روند اصلی می‌شوند.

در این شرایط حد ضرر معامله معمولاً زیر آخرین کف تشکیل شده در روند نزولی و یا آخرین سقف تشکیل شده در روند صعودی است. اگر شما فقط یک بار از این استراتژی معاملاتی در فرایند ترید خود استفاده کرده باشید به راحتی می‌توانید متوجه شوید که حد ضرر این استراتژی چقدر بزرگ است. اما احتمالاً شاید در ذهن خود مرور کنید که اگر این استراتژی قدرت مناسبی داشته باشد و وین ریت بالایی را برای شما به دنبال داشته باشد، حد ضرر بزرگ آن قابل نادیده‌گیری است و می‌توانید از آن در فرایند ترید استفاده کنید. تا اینجا موضوع کاملا معقول و مناسب به نظر می‌رسد.

اما نکته بسیار مهم اینجاست که معمولاً حد سود این معامله حتی نسبت ریوارد به ریسک یک را نیز در دسترس شما قرار نمی‌دهد. در این شرایط اگر شما ین ریت مناسبی نداشته باشید اکثر معاملات شما با زیان بسته شده و معاملات سودآور شما نیز چندان کیفیت قابل توجهی در معاملات شما ایجاد نمی‌کنند.

این مثال از این جهت اهمیت داشت تا بدانید که یک استراتژی معاملاتی در کنار تعیین نقاط ورود و خروج دقیق حتماً باید نسبت ریوارد به ریسک خوبی را نیز برای شما ایجاد کند. البته معنی نسبت ریوارد به ریسک خوب به هیچ وجه به این معنا نیست که استراتژی معاملاتی مورد نظر یک روند بسیار بزرگ را برای شما شکار کند. اگر حد ضرر معامله شما کوچک باشد حتی در یک روند بسیار کوچک هم ممکن است شما نسبت ریوارد به ریسک بسیار زیادی را به دست آورید.

شما در زمان بک تست گیری از استراتژی معاملاتی خود حتماً باید به شرایط آن در نسبت ریوارد به ریسک دقت کنید و بدانید که استراتژی معاملاتی شما چه شرایطی را در این باره ایجاد می‌کند. دقت به همین نکات ساده است که متمایز کننده تریدرهای موفق و ناموفق در معاملات بازارهای مالیست و اگر شما بتوانید در این موارد ذهنیت خود را تقویت کنید شانس موفقیت شما در بازار افزایش پیدا خواهد کرد.

استراتژی معاملاتی چیست

۵- تائیدیه ورود

یکی دیگر از ویژگی‌های یک استراتژی معاملاتی خوب در معاملات بازارهای مالی استفاده از تاییدیه‌های ورود مناسب است. تاییدیه‌های ورود فیلترهایی هستند که هرچند به صورت دقیق برای شما عمل نمی‌کنند و قرار نیست به عنوان عاملی برای تصمیم گیری اصلی برای شما مورد استفاده قرار بگیرند، اما وجود یا عدم وجود آنها می‌تواند در قدرت و اعتبار استراتژی مورد نظر شما نقش بسزایی داشته باشد.

اندیکاتورها را می‌توان از رایج‌ترین تاییدیه‌ها در استراتژی های معاملاتی به کار گرفته و از آنها در این باره استفاده کرد. اگر در جایی که استراتژی معاملاتی شما اجازه ورود می‌دهد، اگر یک یا اندیکاتور نیز ورودی شما را تایید کنند عملاً قدرت استراتژی معاملاتی شما به شدت افزایش پیدا خواهد کرد و می‌توانید با اطمینان بیشتری و حتی با ریسک بیشتری معامله خود را انجام دهید.

درباره استفاده از فیلترها و تاییدیه‌ها برای ورود به معامله و همراه با استراتژی های معاملاتی بایستی چند نکته بسیار مهم را با شما در میان بگذاریم:

در درجه اول باید یادآوری کنیم که اگر در جایی استراتژی معاملاتی شما اجازه ورود می‌دهد اما فیلترها کیفیت آن را تایید نمی‌کنند تصمیم ورود به معامله با شماست و عملاً شما همچنان مجاز به ورود به معامله مورد نظر هستید.

اگر در جایی تاییدیه‌ها همراه با شما هستند می‌توانید با ریسک بیشتری معامله خود را انجام دهید و اطمینان بالاتری هم برای آن داشته باشید.

اگر در جایی استراتژی معاملاتی به شما اجازه ورود می‌دهد اما تاییدیه‌ها جدای از اینکه ورود شما را تایید نمی‌کنند بلکه سیگنالی خلاف جهت معامله شما صادر می‌نمایند شرایط برای شما پیچیده خواهد بود و بهتر است از معامله مورد نظر بگذرید.

به صورت کلی تاییدیه‌ها و فیلترها هیچگاه دلیل اصلی و مستقیم تصمیم گیری نیستند و همیشه می‌توان آنها را رد یا پذیرفت. حتی اگر یک استراتژی معاملاتی هیچ تاییدیه یا فیلتری هم نداشته باشد نمی‌توان یک نقطه ضعف بزرگ برای آن در نظر گرفت و این موضوع به این معنا نیست که استراتژی مورد نظر کیفیت خوبی نداشته باشد. در بسیاری از روش‌های مدرن پرایس اکشن عملاً نگاه کردن به این گونه فیلترها خود یک چالش بزرگ محسوب می‌شود و در این باره بهتر از شما بر اساس تجربه و مهارت‌هایی که در معامله‌گری به دست می‌آورید اقدام صحیح را انجام دهید.

کاربرد استراتژی معاملاتی چیست

درباره کاربرد استراتژی معاملاتی در روند ورود به معاملات و یا خروج از آنها با هم صحبت کردیم. اکنون شما به خوبی می‌دانید که یک استراتژی معاملاتی قرار است چه کاربردی در فرایند معاملات شما ایجاد کند و عدم استفاده از استراتژی معاملاتی چه چالش‌هایی را برای شما به دنبال خواهد داشت. اما استراتژی معاملاتی در کدام بازارها کاربرد دارد و در چه معاملاتی اصلاً می‌توانیم از استراتژی ها استفاده کنیم و کدام بازارها نیازی به استفاده از استراتژی معاملاتی ندارند؟

روش های سرمایه گذاری در ایران متنوع هستند و شما به عنوان یک کاربر می‌توانید از گزینه‌های مختلفی برای افزایش میزان سودآوری خود در بازارهای مالی استفاده کنید. از امکان سرمایه گذاری بر روی استارتاپ‌ها گرفته تا مایه‌گذاری در بازار مسکن و بازار خودرو همگی روش‌هایی هستند که با استفاده از آنها شما می‌توانید ارزش دارایی‌های خود را افزایش دهید. اما مسلماً شرایط سرمایه گذاری در تمام این بازارها با یکدیگر یکسان نیست و قرار نیست شما ر هر بازاری از ویژگی‌های یکسانی در استراتژی های معاملاتی بهره‌مند شوید.

نوع استراتژی های معاملاتی و ویژگی آنها در بازارهای مالی مختلف با یکدیگر متفاوت است. حتی در بازاری مانند بازار مسکن هم شما می‌توانید از استراتژی های معاملاتی برای تعیین بهترین نقاط خرید و فروش استفاده کنید و در زمان مناسبی معاملات خود را در این بازار پیش ببرید. همین حالا بسیاری از کاربران با تحلیل چرخه بازار مسکن و چرخه دلار در ایران اقدام به تعیین زمان‌های مناسب برای ورود به معاملات بازار مسکن کرده و در کف قیمت‌ها خرید خود را انجام می‌دهند. استفاده از استراتژی های تحلیل تکنیکال حتی برای چنین بازارهایی هم مناسب هستند و می‌توانند شرایط خوبی را برای معامله‌گران به وجود آورند.

اما موضوع مهم اینجاست که کاربرد استراتژی های معاملاتی برای بازارهای مالی با ریسک بالا بیشتر بوده و اربران استفاده بیشتری از استراتژی ها در بازارهای مالی مانند فارکس یا ارز دیجیتال و بورس ایران دارند. این بند را با ذکر این نکته به اتمام می‌رسانیم که استفاده از استراتژی های معاملاتی در روش‌های مختلف سرمایه گذاری مانند بازار مسکن یا طلا یا سکه و حتی خودرو ربرد دارد و اتفاقاً شرایط بسیار جذابی را برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران برای ورود به موقع به معاملات فراهم می‌آورند اما استراتژی ها در بازارهایی با ریسک بالا کاربرد بیشتری داشته و قرار است در ادامه ژگی‌های استراتژی های معاملاتی مناسب برای هر کدام از بازارهای مالی با ریسک بالا را برای شما تشریح کنیم.

استراتژی معاملاتی چیست

فارکس

اگر به خوبی درک کردید که استراتژی معاملاتی فارکس چیست و چه اهمیتی در معاملات بازارهای مالی دارد احتمالاً باید به خوبی بدانید که بازار فارکس یکی از مستعدترین و بهترین گزینه‌ها برای به کار گیری ستراتژی‌های معاملاتی است. درباره بازار فارکس و استراتژی های معاملاتی باید این نکته را برای شما متذکر شویم که عدم استفاده از یک استراتژی معاملاتی با کیفیت بسیار بالا در بازار فارکس دقیقاً به معنی شکست حتمی شما در این معاملات خواهد بود.

امکان ورود به بازار فارکس و ترید در این بازار بدون استراتژی های معاملاتی امکان‌پذیر نیست و حتما شما باید اگر از جمله طرفداران بازار فارکس برای ترید هستید حتماً دقت ویژه‌ای به این موضوع داشته باشید. در واقع منظور ما این است که اهمیت استراتژی معاملاتی در معاملات بازار فارکس به مراتب بیشتر و بالاتر از هر بازار مالی و هر روش سرمایه گذاری دیگری است.

اما هر استراتژی معاملاتی برای بازار فارکس مناسب نیست و شما باید از استراتژی هایی برای معامله‌گری در این بازار استفاده کنید که شرایط خوبی داشته باشند و کیفیت مطلوبی را برای معاملات شما ایجاد کنند. مهمترین ویژگی‌هایی که یک استراتژی معاملاتی خوب در بازار فارکس باید داشته باشد را در ادامه با هم مرور می‌کنیم.

در بازار فارکس شما باید از استراتژی هایی استفاده کنید که ورود چابکی به معامله برای شما ایجاد کنند. ورود چابک به معامله به این معنا است که شما در بهینه‌ترین قیمت‌ها معاملات خود را آغاز کنید. البته این موضوع جای بحث بسیار زیادی دارد و اینگونه نیست که خیلی راحت بتوان نقطه‌ای را برای ورود به معامله به صورت کاملاً چابک تعیین کرد. اگر شما اصول قدرتمند تحلیل تکنیکال را در پیدا کردن نقاط ورود به معامله در نظر نگیرید عملاً دائماً شکست می‌خورید و این نقاط ورود تبدیل به نقاطی برای از بین بردن دارایی‌های شما خواهند شد. بنابراین پیدا کردن نقاط بهینه و چابک برای ورود به معامله حتماً باید تحت تاثیر اصول تحلیل تکنیکال و استراتژی معاملاتی شما باشد.

دومین ویژگی مهم برای استراتژی های معاملاتی در بازار فارکس داشتن حد ضررهای کوچک است. البته شاید با خود تصور کنید که کوچک بودن حد ضرر تنها مختص بازار فارکس نیست و در سایر بازارهای مالی میز کوچک بودن حد ضرر یک نیاز مبرم و ضروری است اما اهمیت کوچک بودن حد ضرر در معاملات بازار فارکس به مراتب بیشتر از هر بازار دیگری است.

با توجه به شرایط نوسانات بازار فارکس و همچنین حجم معاملات در این بازار اگر شما به این موضوع دقت نکنید هر معامله زیان آور ممکن است بخش قابل توجهی از دارایی‌های شما را از بین ببرد.

استراتژی معاملاتی مورد نظر و مناسب برای بازار فارکس همچنین باید نقطه خروج چابکی در حد سود داشته باشد. اگر شما در بازار فارکس به موقع از بازار خارج نشوید بلافاصله بازار در جهت خلاف مورد نظر شما برگشته و ممکن است تمام دارایی خود را به راحتی از دست بدهید. این مهم باعث می‌شود تا سودآوری شما در بازار فارکس تحت تاثیر قرار بگیرد و عملاً حتی با یک استراتژی معاملاتی که ورودهای خوبی را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد باز هم نتوانید در این بازار به موفقیت برسید. ترید کردن و سود کردن در معاملات بازار فارکس مستلزم تمهیدات مختلفی است که یکی از مهم‌ترین آنها خروج به موقع در سودها در معاملات است.

برخلاف تصور بسیاری از تریدرها که بر این باور هستند که مهمترین بخش از فرایند ترید در معاملات داشتن یک استراتژی معاملاتی است که ورودهای خوبی را در اختیار آنها قرار داده و دائماً آنها را وارد سود کند. اما اگر شما خروج به موقع در سودها نداشته باشید همین تریدها هم ممکن است برای شما با ضرر بسته شوند و عملاً شما نتوانید شرایط خوبی را در معاملات خود ایجاد کنید. برای رسیدن به کیفیت لازم در معاملات خود لازم است تا در فارکس از استراتژی هایی استفاده کنید که هم ورود چابکی را در اختیار شما قرار دهد و هم اینکه در حد سودها در بهترین نقطه امکان خروج را برای شما فراهم آورد.

استراتژی معاملاتی چیست

ارز دیجیتال

استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال چیست و در بازار ارز دیجیتال باید به دنبال استفاده از چه نوع استراتژی ها و چه روش‌هایی برای معاملات خود باشیم؟ بازار ارز دیجیتال نیز شرایط خاص خود را در معاملات داشته و کاربرانی که در این بازار فعال هستند نمی‌توانند کیفیت خوبی را برای معاملات خود به وجود آورند. اکثر کسانی که به عنوان تریدر در بازار ارز دیجیتال فعال هستند نمی‌توانند شرایط خوبی را برای خود ایجاد کنند و دائماً در حال شکست در این بازار بوده و دارایی خود را در بازار از دست می‌دهند. از دست دادن دارایی‌ها باعث شده تا اکثر تریدرهای ایرانی یا به سمت سرمایه گذاری‌های بلند مدت در بازار ارز دیجیتال بروند و یا اینکه سرمایه‌های خود را به سمت بازارهای بار ریسک پایین‌تر بکشانند.

معاملات در بازار ارز دیجیتال شرایط متفاوتی نسبت به بازار فارکس دارد و اگر شما از همان استراتژی هایی که در بازار فارکس با دقیقاً همان شرایط در این بازار استفاده کنید، نمی‌توانید معاملات خوبی را پیش برده و در نهایت سرمایه خود را به صورت کامل از دست خواهید داد. سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال با توجه به نوسانات شدید قیمت ارزهای دیجیتال حتماً باید تحت تاثیر شرایط متفاوتی نسبت به بازار فارکس باشد. برخلاف بازار فارکس که روندها به روش‌های تحلیل تکنیکال نزدیک‌تر بوده و به اصطلاح تکنیکالی تر حرکت می‌کنند در بازار ارز دیجیتال خبری از این موارد نبوده و ممکن است حتی یک سایه در یک کندل در معاملات بازار ارز دیجیتال یک استراتژی معاملاتی را به صورت کامل غیر قابل استفاده نمایند.

با توجه به این نکته عملاً شما باید از استراتژی هایی در معاملات بازار ارز دیجیتال استفاده کنید که کیفیت بهتری مخصوصاً در حد ضررها برای شما ایجاد نمایند و میزان سودآوری در بازار ارز دیجیتال نیز از نظر درصد نوسانات در طول روز وجه تمایز متفاوتی است که در انتخاب استراتژی معاملاتی در این بازار موثر خواهد بود. استراتژی معاملاتی مناسب برای بازار ارز دیجیتال می‌تواند با ویژگی‌های زیر شرایط خوبی را برای معاملات شما به دنبال داشته باشد.

از استراتژی های معاملاتی در بازار ارز دیجیتال باید استفاده کنید که حد ضرر آنها شرایط خوبی داشته و خیلی به نقطه ورود شما نزدیک نباشند. البته از طرف دیگر وجود حد ضررهای بزرگ هم می‌تواند دلیلی برای زیان‌های بزرگ در این بازار باشد و عملاً شما باید از استراتژی های معاملاتی استفاده کنید که حد ضرر آنها کاملاً بهینه تعیین شود.

از یک طرف استراتژی معاملاتی که انتخاب می‌کنید در صورت داشتن حد ضرر کوچک ممکن است حتی در شرایطی که روند بازار به نفع شما حرکت می‌کند، شرایط خوبی را ایجاد نکرده و عملاً حتی در صورتی که روند به نفع شما باشد نتوانید معامله خوبی انجام دهید. بنابراین حد ضرر معامله شما باید جایی انتخاب شود که عملاً در صورت رسیدن قیمت به آنجا تحلیل تکنیکال شما به صورت کامل اشتباه بوده و روند خلاف جهت مورد انتظار شما به حرکت خود ادامه دهد.

اگر به دنبال ترید در بازار ارز دیجیتال مخصوصاً در بازار فیوچرز ارز دیجیتال هستید حتماً باید از استراتژی هایی استفاده کنید که حد سود مناسبی داشته باشند. نوسانات در بازار ارز دیجیتال بسیار زیاد است و شما باید از حد سودهای استفاده کنید که قابل توجه باشند. انجام یک ریسک بسیار بزرگ ۱۰ درصدی بر روی دارایی شما برای رسیدن به یک سود ۵ درصدی به هیچ وجه نمی‌تواند معامله خوبی برای شما در بازار ارز دیجیتال باشد و در این بازار باید به دنبال رسیدن به سودهای بیشتر بروید.

در بازار ارز دیجیتال باید به دنبال استفاده از استراتژی های معاملاتی باشید که فرصت‌های معاملاتی خوبی را برای شما با توجه به نحوه نوسانات قیمت بیت کوین شکار نمایند. با توجه به اینکه قیمت تمام آلت کوین‌ها در بازار کریپتو کارنسی تحت تاثیر قیمت بیت کوین قرار می‌گیرد، استفاده از تحلیل‌های میان بازاری و تحت تاثیر نوسانات قیمت بیت کوین می‌تواند کیفیت بهتری را در معاملات این بازار برای شما ایجاد کند.

استراتژی معاملاتی چیست

بورس ایران

اما استراتژی معاملاتی بورس چیست و در بازار بورس ایران باید به دنبال استفاده از چه نوع روش‌هایی برای معاملات باشیم؟ نحوه نوسانات و تغییرات قیمت در بازار بورس ایران نسبت به بازار ارز دیجیتال و بازار فارکس کاملاً متفاوت است و شرایط کاملاً متغیری را در این بازار شاهد هستیم. روند قیمت‌ها در بازار بورس بسیار کند است و قیمت سهام در این بازار برخلاف فارکس و بازار ارز دیجیتال روندی بر اساس تحلیل فاندامنتال داشته و حتی می‌توانیم تحلیل فاندامنتال را روی روند قیمت‌ها در این بازار بسیار موثر و مقدم بدانیم.

در بسیاری از مواقع ممکن است استراتژی های رایج در معاملات بازارهای مالی شرایط ورود خوبی را برای شما در بازار بورس ایجاد کند اما به دلیل وجود موانع فاندامنتالی عملاً کاربران نمی‌توانند در این موارد به سود برسند. بنابراین شما در معاملات بازار بورس حتماً باید بررسی کامل و جامع از شرایط این بازار داشته و فاکتورهای مختلفی را در نظر بگیرید تا در نهایت کیفیت معاملات شما در بازار بورس بهینه شود.

در معاملات بازار بورس ایران باید به دنبال استفاده از استراتژی های معاملاتی باشید که در قیمت‌های بسیار پایین امکان خرید را برای شما ایجاد کرده و نوسانات خوبی را نیز برای شما فراهم آورند. تحلیل شاخص بورس ایران و همچنین بررسی روند قیمت دلار در بازار آزاد ایران از جمله فاکتورهای بسیار مهم در روند تحلیلی در این بازار خواهند بود و شما حتماً باید از استراتژی هایی استفاده کنید که از قبل شرایط نمودارهای قیمت شاخص بورس و دلار را بررسی کرده باشند.

با توجه به اینکه معمولاً رسیدن به سود در بازار بورس ایران نیاز به بازه زمانی بلند مدت‌تری دارد، بایستی به دنبال استفاده از استراتژی های معاملاتی باشید که حد سودهای قابل توجهی را برای شما به دنبال داشته باشند و شما را به سمت رسیدن به سودهای میان مدت و بلند مدت سوق دهند. همچنین با توجه به اینکه روند معاملات در بازار بورس بسیار کند است، استفاده از معاملاتی با حد ضررهای بسیار کوچک در این بازار نیز ممکن است چالش برانگیز به نظر برسد و شرایط را برای شما پیچیده کند. ترکیب یک سیستم مدیریت سرمایه حرفه‌ای و مناسب در معاملات بازار بورس با استراتژی معاملاتی می‌تواند شرایط بهتری را در این بازار برای شما ایجاد کند.

جمع بندی

به صورت کامل و جامع برای شما تشریح کردیم که استراتژی معاملاتی چیست و چه شرایطی را برای معامله‌گران در بازارهای مالی ایجاد می‌کند. به کاربردهای استراتژی های معاملاتی پرداخته و ویژگی آنها را برای هر کدام از بازارهای مالی برای ترید مورد بررسی و ارزیابی قرار دادیم. حالا شما با توجه به این نکات می‌توانید در انتخاب استراتژی معاملاتی مناسب شرایط بهتری را برای خود به وجود آورده و سعی کنید تا در همان قدم اول ورود به بازارهای مالی از استراتژی های معاملاتی حرفه‌ای استفاده کنید.

اگر به دنبال یک رفتار حرفه‌ای و معامله‌گری سطح بالا در بازارهای مالی هستید نیاز به استفاده از آموزش‌های حرفه‌ای برای شما کاملاً ضروری بوده و اگر از این آموزش‌ها استفاده نکنید شرایط برای شما پیچیده خواهد شد. در کانون بورس همراه شما هستیم تا حرفه‌ای‌ترین دوره‌های آموزشی برای معامله‌گری در بازارهای مالی را برای شما فراهم کرده و نکات لازم برای استفاده از استراتژی های مختلف معاملاتی را برای شما تدوین کنیم. در دوره فارکس می‌توانید ۱۲ استراتژی معاملاتی کاملاً حرفه‌ای برای ترید در این بازار را در اختیار داشته باشید که هر یک از آنها قدرت معاملاتی بسیار بالایی داشته و دقیقاً متناسب با شرایط و ویژگی‌های لازم برای استراتژی های بازار فارکس توسعه پیدا کرده و تست شده‌اند.

در دوره آموزش ارز دیجیتال قرار است با استراتژی های معاملاتی مختص بازار کریپتوکارنسی آشنا شوید که به شدت رای این بازار مناسب هستند و شرایطی را به وجود می‌آورند تا شما بتوانید معاملات خود را در بهترین شرایط ممکن در بازار فیوچرز ارز دیجیتال در پیش بگیرید و از این استراتژی ها استفاده نمایید. همچنین در دوره آموزش بورس هم آمادگی لازم برای استفاده از بهترین استراتژی های معاملاتی متناسب با بازار بورس ایران را در اختیار خواهید داشت و می‌توانید از این استراتژی ها برای پیشبرد اهداف معاملاتی خود در بازار بورس ایران استفاده نمایید.

در انتها از شما دعوت می‌کنیم که اگر دیدگاهی نسبت به شرایط استفاده از استراتژی های معاملاتی داشته و یا نقطه نظری درباره اینکه استراتژی معاملاتی چیست و چه شرایطی باید داشته باشد در ذهن دارید حتماً آنها را با ما و سایر کاربران در کانون بورس در میان بگذارید. بررسی و ارزیابی این دیدگاه‌ها توسط کاربران باعث می‌شود تا در نهایت معامله‌گران ایرانی بتوانند بهترین شرایط معاملاتی را برای خود در بازارهای مالی ایجاد کنند.

سوالات متداول

استراتژی معاملاتی چیست؟

استراتژی معاملاتی در واقع چهارچوب معاملات در بازارهای مالی است و کاربران با استفاده از آن نقاط ورود و خروج خود را در بازار تعیین می‌کنند.

آیا بدون استراتژی معاملاتی می‌توان در ترید موفق بود؟

خیر بدون استفاده از استراتژی های معاملاتی امکان موفقیت در معاملات بازارهای مالی وجود ندارد.

کاربرد استراتژی معاملاتی در ترید چیست؟

تعیین بهینه‌ترین نقاط برای ورود و خروج در معاملات بازارهای مالی.

اصلی‌ترین ویژگی‌های استراتژی معاملاتی چیست؟

نقطه ورود به معامله، حد ضرر و حد سود و رعایت نسبت ریوارد به ریسک مناسب.

آیا همه استراتژی های معاملاتی خوب هستند؟

خیر استراتژی های معاملاتی بسته به شرایطی که دارند ممکن است کیفیت متفاوتی از خود در بازارهای مالی ایجاد کنند.

ترتیب پیشنهادی مطالعه مقالات این بخش…



Source

Leave A Reply

Your email address will not be published.